Lidl Sverige återkallar Yayla Sucuk Vitlökskorv – risk för bakterien E-coli

Lidl Sverige återkallar märkesprodukten Yayla Sucuk Vitlökskorv. Leverantören upptäckte vid en rutinkontroll att produkten kan innehålla toxinproducerande Escherichia coli (E-coli). Produkten kan därmed innebära en hälsorisk och ska inte konsumeras. Återkallelsen berör endast Yayla Sucuk Vitlökskorv med bäst före datum: 05-04-2024.

Lidl Sverige återkallar Yayla Sucuk Vitlökskorv

Samtliga berörda produkter är bortplockade ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att returnera den till närmaste Lidl-butik. Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i samtliga av Lidl Sveriges butiker.

Återkallandet berör produkten:

Artikel: Yayla Sucuk Vitlökskorv
Leverantör: Könecke Sp. z o.o.
Förpackningsstorlek: 250g
Bäst-före-datum: 05-04-2024

Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade. Vi utreder ärendet tillsammans med märkesleverantören och ser över att liknande inte ska kunna ske igen.

För mer information

För kunder: Lidl Sveriges hjälpsamma kundtjänst, telefon 020-190 80 70 (öppet helgfria vardagar mellan 08:00 och 19:00) eller via https://kundportal.lidl.se/

För journalister: Lidl Sveriges presstjänst, 08-5555 7195 och epost: press@lidl.se

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidls falukorv väcker barndomsminnen – Bäst i test!6.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl Sveriges falukorv från det egna varumärket Matriket får i en ny testbedömning högst betyg och tilldelas utmärkelsen bäst i test. Testet, utfört av en panel om tio deltagare, gjordes på ett urval av korvar från olika livsmedelskedjor. Lidl Sveriges falukorv från det egna märket Matriket gick hem hos hela panelen med fina omdömen som ”Smakade som jag minns att falukorv smakade när jag var barn”.

Lidl Sverige skänker 424 839 kr till Sveriges Stadsmissioner1.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Som en del av julkampanjen under november och december hade Lidl Sverige en tillfällig artikel i sitt sortiment, närmare bestämt en gosig tvättbjörn, till försäljning i samtliga av livsmedelskedjans 205 butiker. Lidl Sverige beslutade att skänka alla försäljningsintäkter från tvättbjörnen vidare och nu står det klart att hela 424 839 kr går till Sveriges Stadsmissioners verksamhet runtom i landet. Gåvan kommer att vara öronmärkt för att stödja barnfamiljer i utsatthet.