Ny undersökning: Hit reser svenskarna på sportlovet

Sportlovet är en tid då många svenska familjer passar på att resa tillsammans. Enligt en undersökning gjord av Kantar Media, på uppdrag av Europeiska ERV, är Spanien det mest populära resmålet bland de som väljer att resa utomlands under lovet, men flest ändå stannar i Sverige.

Många familjer åker på skidresa under sportlovet.

Spanien i topp utomlands, men flest reser i Sverige

När det gäller utlandsresor på sportlovet, planerar allra flest att resa till Spanien. På en andraplats hittar vi Norge och på tredje kommer Italien. De två senare är populära resmål under sportlovet för sin skidåkning, medan resor till Spanien under perioden förväntas gå till Kanarieöarna. Den största gruppen som planerar resa utomlands under lovet har ännu inte bestämt resmål. De flesta sportlovsresorna planeras inom Sverige av paneldeltagarna och då i första hand till de svenska fjällen som redan under Jullovet hade rekordbeläggning. Den största gruppen stannar dock hemma, vilket kan bero på att man inte har barn i skolåldern.

Topplista resmål sportlovet 2024:

1. Sverige
  2. Spanien
  3. Norge
  4. Italien
  5. USA
  6. Thailand
  7. Österrike
  8. Frankrike
  9. Danmark
  10. Tyskland

Flest tar bilen på sportlovsresan

När Svenskarna transporterar sig till resmålet, kör den allra största delen egen bil (58%), som sedan följs av Flyg (27%) som primärt transportmedel, följt av Tåg (18%). Flest väljer sitt transportmedel (46%) för att det är det mest bekväma transportmedlet, 29% det snabbaste och 33% säger att deras primära transportmedel är det enda alternativet till deras resmål.

-Det är enkelt och bekvämt att åka i egen bil på sportlovet, då man ofta har med skidutrustning och kan köra direkt till boendet. Flyget går snabbast vilket andra föredrar för en veckas ledighet. Att tåget kommer på tredje plats, kan bero på att 8% väljer sitt primära transportmedel för att ha sådan lite påverkan på miljön som möjligt, säger Andreas Sandin, Nordisk CSO & VD Sverige.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 19–24 januari 2024.

Totalt intervjuades 1328 personer i åldern 18–79 år.

Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Många familjer åker på skidresa under sportlovet.
Extremskidåkning