S: SD-regeringen måste sluta ducka sitt ansvar för sjukvårdskrisen

Socialdemokraterna ställer tre krav på regeringen som måste ta ansvar för den nationella sjukvårdskrisen.

Lena Hallengren och Fredrik Lundh Sammeli

Sjukvårdskrisen bedöms vara den värsta sedan 90-talskrisen.

– Jimmie Åkessons och Ulf Kristerssons regering driver fram stora nedskärningar i vården som skapar en allvarlig sjukvårdskris i hela landet. Sedan duckar SD-regeringen för konsekvenserna för sjuka och vårdanställda, säger Lena Hallengren, gruppledare.

Den sjukvårdskris som nu breder ut sig över landet är ett resultat av de två årens senaste statsbudgetar.

– Regeringen måste börja inse allvaret, sluta skylla ifrån sig och våga se konsekvenserna av sin politik i vitögat, säger Fredrik Lundh Sammeli, vice ordförande i socialutskottet.

Socialdemokraterna lägger i dag fram tre krav på SD-regeringen:

1. S kräver att ansvariga ministrar kommer till sina respektive utskott i riksdagen för att redogöra för hur de arbetar mot den nationella sjukvårdskrisen: Elisabeth Svantesson kallas till finansutskottet för att redogöra för sina ekonomiska prioriteringar. Carl-Oskar Bohlin behöver redogöra i försvarsutskottet för krisens inverkan på totalförsvaret. Och Acko Ankarberg Johansson kallas till  för socialutskottet för att redogöra för vad regeringen gör för att lindra krisens effekt på vården.
  2. S kräver att regeringen gör en total genomlysning av den nationella sjukvårdskrisens konsekvenser. Det behövs en samlad bild av hur de nedskärningar regeringen tvingar fram drabbar svenska folket i form av längre väntetider, höjda avgifter, nedlagda vårdavdelningar, sämre akutsjukvård och beredskap.
  3. S kräver också besked från regeringen om vilket stöd regeringen kommer att ge sjukvården.

Elin Aarflot, pressekreterare hos Lena Hallengren

076-2918443, elin.aarflot@socialdemokraterna.se