Svensk whiskymakare först ut med att skrota ytterförpackningar

Från och med i februari fasar det framåtlutade destilleriet Agitator ut ytterförpackningarna kring alla sina whiskyprodukter. I och med det blir man först i landet och utmanar de stora dryckesföretagen globalt. “Vi har samma attityd till hållbarhet som vi har till whiskyproduktion”, säger destillerichefen Oskar Bruno.

Agitator

Arbogabaserade Agitator Whiskymakare inleder det nya året lika offensivt som tidigare. I slutet av januari lanserar destilleriet sin senaste limiterade whisky Argument: Sweet Toast. Efter lanseringen blir Agitator det första destilleriet i Sverige att ta bort yttre förpackningar på alla sina produkter. Detta i linje med EU:s förväntade direktiv rörande onödiga förpackningar för att hantera det växande avfallet.

– Vi vill ha låg miljöpåverkan och reducerar därför antalet förpackningar. För oss finns ingen anledning att vänta på att en lag ska träda i kraft - vi agerar redan nu. Det enda vi bryr oss om är hur själva whiskyn smakar och att vi tar ansvar för att minska klimatavtrycket hela vägen fram till provsmakning, säger Oskar Bruno, destillerichef på Agitator.

Utmanar de stora dryckesföretagen
Till skillnad mot stora globala aktörer som Diageo, Pernod Ricard och Johnny Walker vars avsikt är att ta bort ytterförpackningar tidigast år 2025 eller till och med först 2030, tar Agitator bort dem omedelbart på alla sina produkter. Uppskattningsvis handlar det om cirka 40 ton förpackningar på fem år.

– Vi vill inte sälja whisky i onödiga ytterförpackningar. Vi vill lägga allt fokus på det som finns i flaskan istället. Argument: Sweet Toast kommer därför att vara den sista produkten som kommer i ett sådant ytteremballage, säger Oskar Bruno.

Den snabba utfasningen kommer med en hälsning från destillerichefen Oskar Bruno, som går att se via en QR-kod på baksidan av Argument: Sweet Toasts yttre förpackning.

Ökad omsättning med över 30 procent
Agitators omsättning ökade under 2023 med över 30 procent och bolaget siktar på en fortsatt ökning under 2024. I år börjar resan där Agitator går från att främst vara ett lokalt whiskymärke till att bli ett exportföretag.

– Exportsatsningarna görs på ett stort antal marknader men också genom ett antal olika distributionskanaler, för att bäst ta till vara möjligheterna på varje marknad, säger Agitators vd Oskar Kalmaru.

Mer om Agitator
Agitator Whiskymakare grundades 2015 och är ett helägt dotterbolag till Nordic Whisky Capital AB. Nordic Whisky Capital startades i slutet av 2007. Idag är antalet ägare cirka 320 och Nordic Whisky Capitals B-aktie handlas på Pepins.

Om Agitator

Agitator Whiskymakare, grundat 2015, är marknadsledare i Sverige på svensk whisky och är ett helägt dotterbolag till Nordic Whisky Capital AB. Företaget producerar alkoholhaltiga drycker med whisky som sin huvudsakliga produkt under motto “Tänk om”, som uttrycker företagets innovativa tänkande och kundorientering. Bland varumärkena finns Agitator och Blind Seal. Destilleriet i Arboga leds av Oskar Bruno, som varit destillerichef sedan företagets grundande.