Byggföretagen

Räntebeskedet en viktig signal för byggmarknaden

Riksbanken lämnar styrräntan oförändrad på fyra procent. – Det var ett mycket väntat besked från Riksbanken, säger Fredrik Isaksson, chefekonom, Byggföretagen.

Fredrik Isaksson, chefekonom, Byggföretagen.

Riksbanken anser att en åtstramande penningpolitik fortfarande är nödvändig för att inflationen ska stabiliseras. Samtidigt bedömer man att riskerna har minskat för att inflationen ska bita sig fast på för höga nivåer.

- Inflationsutvecklingen går i helt rätt riktning så det är naturligt att Riksbanken signalerar att räntesänkningar är att vänta. Det är en viktig signal för byggmarknaden. Vi ser hur konkurserna stiger och att antalet personer som varslas ökar. Det är tydliga tecken på att den största oron framöver inte gäller prisutvecklingen. Nu måste fokus flyttas till att förhindra en alltför snabb inbromsning i ekonomin, säger Fredrik Isaksson.

Byggföretagens nästa konjunkturprognos över bygginvesteringar i bostäder, anläggningar och lokaler kommer den 27 mars.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Följ Byggföretagen

Senaste pressmeddelandena från Byggföretagen

Färdplan 2045: ”Fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand”21.2.2024 13:29:25 CET | Pressmeddelande

Bygg- och anläggningssektorn lägger i dag fram en uppgraderad färdplan med uppmaningar till regeringen och åtaganden till branschen för att öka tempot i Sveriges klimatomställning. - När rätt förutsättningar är på plats kommer bygg- och anläggningssektorn med stolthet visa hur fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen i möte med regeringen om arbetsplatsolyckor12.2.2024 10:48:39 CET | Pressmeddelande

Tisdagen 13 februari träffar Byggföretagen statsminister Ulf Kristersson, arbetsmarknadsminister Johan Pehrson och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg med anledning av den senaste tidens allvarliga arbetsplatsolyckor. – Vi kommer lyfta behovet av en säkerhetskultur på varje arbetsplats. Säkerhet är ett helhetsansvar – arbetsmarknadens parters, entreprenörens och individens, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.