Räntebeskedet en viktig signal för byggmarknaden

Riksbanken lämnar styrräntan oförändrad på fyra procent. – Det var ett mycket väntat besked från Riksbanken, säger Fredrik Isaksson, chefekonom, Byggföretagen.

Fredrik Isaksson, chefekonom, Byggföretagen.

Riksbanken anser att en åtstramande penningpolitik fortfarande är nödvändig för att inflationen ska stabiliseras. Samtidigt bedömer man att riskerna har minskat för att inflationen ska bita sig fast på för höga nivåer.

- Inflationsutvecklingen går i helt rätt riktning så det är naturligt att Riksbanken signalerar att räntesänkningar är att vänta. Det är en viktig signal för byggmarknaden. Vi ser hur konkurserna stiger och att antalet personer som varslas ökar. Det är tydliga tecken på att den största oron framöver inte gäller prisutvecklingen. Nu måste fokus flyttas till att förhindra en alltför snabb inbromsning i ekonomin, säger Fredrik Isaksson.

Byggföretagens nästa konjunkturprognos över bygginvesteringar i bostäder, anläggningar och lokaler kommer den 27 mars.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Pressinbjudan: Så kan samverkan mellan kommunen och byggbranschen förbättras.19.4.2024 08:00:00 CEST | Pressinbjudan

På måndag den 22 april besöker bransch- och arbetsgivarorganisationen Byggföretagens vd Catharina Elmsäter-Svärd Linköping för att ta del av den lokala byggbranschens förutsättningar. Dagen inleds med besök vid utbyggnaden av Ullevileden, som är en viktig del i förberedelserna för Ostlänken, samt besök vid Folkungavallen, som är ett helt nytt kvarter i Linköpings innerstad.

Slopat överskottsmål frigör 500 miljarder till investeringar i infrastruktur17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den ekonomiska ramen för Trafikverket behöver uppgå till minst 96 miljarder kronor per år under perioden 2026 till 2037. Det framgår av Byggföretagens yttrande över Trafikverkets inriktningsunderlag för transportinfrastrukturplaneringen. - Kommande decennium behövs mångmiljardsatsningar för att komma till rätta med hela underhållsskulden på vägsidan och för att möjliggöra ett visst återtagande av eftersatt järnvägsunderhåll, säger Johan Deremar, nationalekonom, Byggföretagen.