Räntebeskedet en viktig signal för byggmarknaden

Riksbanken lämnar styrräntan oförändrad på fyra procent. – Det var ett mycket väntat besked från Riksbanken, säger Fredrik Isaksson, chefekonom, Byggföretagen.

Fredrik Isaksson, chefekonom, Byggföretagen.

Riksbanken anser att en åtstramande penningpolitik fortfarande är nödvändig för att inflationen ska stabiliseras. Samtidigt bedömer man att riskerna har minskat för att inflationen ska bita sig fast på för höga nivåer.

- Inflationsutvecklingen går i helt rätt riktning så det är naturligt att Riksbanken signalerar att räntesänkningar är att vänta. Det är en viktig signal för byggmarknaden. Vi ser hur konkurserna stiger och att antalet personer som varslas ökar. Det är tydliga tecken på att den största oron framöver inte gäller prisutvecklingen. Nu måste fokus flyttas till att förhindra en alltför snabb inbromsning i ekonomin, säger Fredrik Isaksson.

Byggföretagens nästa konjunkturprognos över bygginvesteringar i bostäder, anläggningar och lokaler kommer den 27 mars.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Nu öppnar ansökningen till byggkollo i Linköping3.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har ansökningen till sommarens byggkollo i Linköping öppnat. På det populära kollot kommer barnen bland annat pröva på att skruva, måla och snickra och till och med få bygga en egen lådbil. - Vi förväntar oss att platserna till årets byggkollo fylls på snabbt. Många barn tycker det är väldigt roligt att få bygga lådbil, köra grävmaskin och hjullastare, säger Tobias Elf Svensson som jobbar med kompetensförsörjningsfrågor på Byggföretagen i Östergötland.