Balder höjer hyrorna med 4,99 procent

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Balder/Din Bostad i Sundsvall är nu klara. Överenskommelsen gäller från och med den 1 januari 2024 och innebär att hyrorna för cirka 1200 lägenheter höjs med upp till 4,99 procent.

Peter Sjöbom, förhandlare
Peter Sjöbom, förhandlare Foto: Lisa Björk

Hyresförhandlingarna har pågått sedan hösten 2023 och inneburit många möten där båda parter ansträngt sig för att nå en överenskommelse. Något som nu alltså lyckats.

– Jag är trygg med att vi gjort allt vi kunnat för att hålla nere den här hyreshöjningen. Många hyresgäster sitter tyvärr i en oerhört jobbig sits ekonomiskt och höjningen blir tuff för många, säger Hyresgästföreningens förhandlare Peter Sjöbom.

Överenskommelsen omfattar cirka 1200 lägenheter. Balder/Din Bostad i Sundsvall yrkade ursprungligen på en hyreshöjning med 10 procent under 2024.

Peter Sjöbom, förhandlare, 010-459 18 05

Peter Sjöbom, förhandlare