Astara Sweden

Nya Alfa Romeo Giulia och Stelvio: Italiensk tidlös design

• Alfa Romeo Giulia och Stelvio har utvecklats i fråga om stil och teknik men förblir ändå trogna varumärkets DNA, ett uttryck för ädel italiensk sportighet sedan 1910.
  • Idag har de två modellerna en ny "look" tack vare sina sofistikerade Full-LED Adaptive Matrix-strålkastare och den helt nya "Trilobo"-grillen, som ger stark familjeanknytning med nya Tonale.
  • Teknik och uppkoppling når nya höjder: En ny helt digital instrumentpanel med den historiska "teleskopiska" designen. "Alfa Connect Services" erbjuder det mesta inom komfort och säkerhet ombord och erbjuder uppdatering "Over the Air".
  • NFT-tekniken (Non-Fungible-Token), som också gör sin debut på Nya Giulia och Stelvio, baseras på konceptet med "blockchain-kort": ett krypterat digitalt och icke modifierbart register där den viktigaste informationen om varje fordon registreras.
  • Märkets kördynamik är fortfarande en referenspunkt i SUV- och sedankategorierna tack vare perfekt viktfördelning, klassledande smidighet och lätthet samt en extremt precisionssäker ratt.
  • 5 år / 20.000 mil nybilsgaranti - nu på hela modelprogrammet.
Nya Giulia och Stelvio

Nya Giulia och Stelvio gör sin debut. Dessa två prisbelönta modeller har övertygat internationellt både tack vare varumärkets utmärkta kvalitet - perfekt viktfördelning, förstklassig kördynamik, tekniska lösningar och motorer i toppklass - och den tidlösa design som gör varje Alfa Romeo till ett långvarigt "rörligt konstverk". Idag har Alfa Romeos distinkta tolkning av vacker italiensk design gjorts ännu mer förförisk och modern på båda modellerna med stilistiska grepp på bilarnas fronter för att skapa en tydlig och stark familjeanknytning med Tonale.

En ny look

Fronten på Nya Giulia och Stelvio sticker ut - frontgrillen, där logotypen är placerad, och de nedre gallren på de två huvudluftkanalerna har fått en unik finish som ger en modern tolkning av den kända och distinkta "Trilobo"-grillen. Men strålkastarna är de facto den mest spännande nyheten på fronten. Från och med idag gör "3+3"-ljusen sin debut på båda modellerna med nya Adaptive Matrix-strålkastare med fullständigt LED-ljus. Detta ger både en stark familjeanknytning till nya Tonale och påminner samtidigt om en av märkets berömda egenskaper som introducerades av den ikoniska Alfa Romeo SZ Zagato och konceptbilen Alfa Romeo Proteo. De tre modulerna utgör den unika frontlinjen på Nya Giulia och Stelvio och erbjuder dagsljus, en dynamisk blinkers som säkerställer de bästa ljusförhållandena tack vare införandet av två sofistikerade tekniker: "Adaptive Front Lighting System ", som ständigt justerar halvljusstrålkastarna baserat på hastighet och körförhållanden, och "Glare-Free High Beam Segmented Technology", som vid dåliga ljusförhållanden automatiskt känner av båda trafikriktningarna för att undvika att blända andra bilar; och slutligen "Welcome and Goodbye"-enheten, en funktion som slås på varje gång föraren stänger eller öppnar bilen.Tillsammans ger detta ökad effektivitet - i form av varaktighet och energibesparingar - och ökad säkerhet tack vare mindre stress för ögonen och ökad körkomfort. Layouten på gruppen av bakre LED-baklyktor, som utgör den perfekta kombinationen av stil och sofistikerad teknik, har också gjorts om för att framhäva båda modellernas sportiga sida. Nya Giulia har fått baklyktor i glas med en transparent finish, medan de på Nya Stelvio kommer i rökt glas med en glänsande svart finish.

En ny, helt digital instrumentpanel

Nya Guilia och Stelvio är utrustade med den mest avancerade tekniken för att säkerställa en bekväm och uppkopplad upplevelse, samtidigt som de behåller den klassiska njutning det innebär att köra en Alfa Romeo. Den mest betydelsefulla uppdateringen märks på instrumentpanelen med sin historiska "teleskopiska" design. Den inkluderar den nya, helt digitala 12,3-tums TFT-skärmen, där man har tillgång till all fordonsinformation och alla parametrar relaterade till de autonoma körteknikerna. Utseendet kan dessutom konfigureras om till tre layouter: Evolved, Relax och Heritage. Evolved representerar framtiden för Alfa Romeos design och använder det centrala området på skärmen, samtidigt som de två laterala kvadranterna finns kvar. Relax fokuserar på komfort, är fri från detaljerad fordonsinformation och saknar de två kvadranterna. Heritage är inspirerad av märkets ikoniska modeller från sextio- och sjuttiotalet, med distinkta detaljer som inverterade siffror i slutet av hastighetsmätaren.

NFT-teknologi och “Alfa Connect Services”

Nya Guilia och Stelvio är utrustade med ett smidigt och intuitivt Human Machine Interface (HMI) för att alla funktioner ska vara lättillgängliga. Dessutom garanterar infotainmentsystemet innehåll, funktioner och "Alfa Connect Services" som erbjuder ett brett utbud av användbara säkerhets- och komforttjänster utformade för att kunna uppdateras "Over the Air". Till exempel innehåller funktionen "My Remote" olika tjänster som möjligheten att styra vissa av fordonets funktioner (öppna/stänga dörrar, blinkande lampor) på avstånd via en smartphone/smartwatch. Från och med idag är NFT-tekniken (Non-Fungible-Token) tillgänglig på Nya Giulia och Stelvio - en världsexklusivitet på bilområdet som det italienska varumärket introducerade på Tonale och idag finns hos hela produktsortimentet. Tekniken bygger på konceptet med "blockchain-kort", ett krypterat och icke modifierbart digitalt register där den viktigaste informationen om varje bil registreras. Denna distinkta off-board-funktion, som är enkel att använda och hållbar, framhäver ytterligare Alfa Romeos innovativa karaktär. Baserat på kundens val genererar NFT ett certifikat där data om fordonets livslängd registreras. Detta certifikat kan användas för att garantera att fordonet bevaras på rätt sätt. NFT-certifikatet ger ytterligare en källa till trovärdighet som hjälper ägaren/återförsäljaren, men också ger trygghet åt köparen i valet av ett begagnat fordon.

Bäst kördynamik inom sitt segment

Kördynamiken hos Alfa Romeos Nya Guilia och Stelvio är återigen bäst i klassen inom sina respektive segment. De erbjuder en sinnlig körupplevelse i äkta Alfa Romeo anda, vilket innebär rätt balans mellan italiensk design, toppmoderna motorer, perfekt viktfördelning, speciella tekniska lösningar och ett utmärkt vikt-/effektförhållande. Kärnan i Alfa Romeos nuvarande och tidigare modeller kommer från denna "magiska" formel som, sedan Tonale (symbolen för varumärkets metamorfos), har utvecklats för att omdefiniera 2000-talets sportighet till att även omfatta hållbarhet. För att nå en ny nivå av effektiv och högpresterande sportighet kan det globala italienska märket förlita sig på sin välkända spetskompetens. Så fort man sätter sig en Nya Guilia eller Stelvio förstår man att man kommit till framtidens körupplevelse.
Lätthet och smidighet: Deras sportiga dynamiska beteende stöds av den omfattande användningen av ultralätta material som aluminium (används t.ex. i motorbasen) och kolfiber (används t.ex. för drivaxeln), en teknik som har hämtats direkt från racingvärlden.

Fyrhjulsdrift med Q4-teknik: Utformad för att hantera fordonets dragkraft på ett reaktivt och förutsägbart sätt för att säkerställa de högsta nivåerna av prestanda, effektivitet och säkerhet. Q4-tekniken garanterar alla fördelar med fyrhjulsdrift och samtidigt minskad bränsleförbrukning, reaktivitet och därmed den körglädje som kommer med en bakhjulsdriven bil. Hjärtat i Q4-systemet är Active Transfer Case (ATC) som övervakar greppförhållanden och förarens input i realtid för att säkerställa bästa prestanda.
Alfa Romeos Q4-system gör att bilen kan köras som en rent bakhjulsdriven bil och om däckgreppet närmar sig sin gräns, eller enligt direkt förfrågan från föraren, kan det omedelbart leverera upp till 50 % av motorns vridmoment till fronten på mindre än 150 ms, vilket förhindrar att hjulen slirar och säkerställer maximal fordonsprestanda och köreffektivitet.

Q2 mekanisk självlåsande differential: På Veloce-utrustningen är det möjligt att integrera Q4-fyrhjulsdriften med den mekaniska självspärrande Q2-differentialen, som även finns tillgänglig på versioner med enbart bakhjulsdrift. Differentialspärren förbättrar smidighet och sportighet genom att garantera perfekt grepp för ökad fordonsstabilitet i kurvor vid hög hastighet och högre sidoacceleration samt högsta säkerhet vid våta eller hala vägförhållanden genom att ständigt hålla hjulen i schack och minska slirande.

Alfa Link fjädring: Att köra en Alfa Romeo är en oförglömlig känsla. Även detta beror på den exklusiva Alfa Link™ fjädringsarkitekturen. Framtill har man valt en dubbel länkarmsfjädring med en semi-virtuell styraxel (exklusivt för Alfa Romeo) som optimerar filtreringseffekten och gör att man kan styra snabbt och exakt för kompromisslösa köregenskaper. Baktill valdes en multilänk-lösning med fyra och en halv armar - ett Alfa Romeo-patent - som säkerställer förbättrade köregenskaper i kombination med utmärkt komfort.

Integrerat bromssystem (IBS): Ett elektromekaniskt system som kombinerar en stabilitetskontroll med bromssystemet, vilket garanterar en omedelbar bromsrespons, begränsar bromssträckan och möjliggör en betydande viktoptimering. Användningen av brake-by-wire-systemet möjliggör en betydande minskning av komponenter i motorutrymmet, och ersätter en enda maskindel med en enhet som består av en pump, servobromsar och ESP, vilket garanterar mindre fribärande massa och mer fordonssmidighet.Den extremt precisionsstyrda ratten som har parats ihop med en 8-växlad ZF automatlåda med växlingspaddlar i aluminium bidrar också till Giulias och Stelvios fantastiska kördynamik, vilket garanterar oöverträffad väghållning i kurvor. Sist men inte minst, för den perfekta balansen mellan körglädje och assistanssystem, erbjuder Nya Giulia och Stelvio en komplett uppsättning ADAS-funktioner (Advanced Driver Assistance Systems) för autonom körning på nivå två. Det innebär att föraren kan låta bilen styra gas, broms och ratt under vissa förhållanden via elektroniska system som kräver ständig övervakning av föraren. Dessa system stöder föraren och ger ökad komfort under långa resor. Föraren måste dock under alla omständigheter ha ständig kontroll över fordonet och alltid hålla händerna på ratten.

Competizione specialserie

För att fira debuten av Nya Giulia och Stelvio introducerar Alfa Romeo specialserien Competizione - en autentisk "koncentration" av stil och prestanda som garanterat kommer att glädja alla inbitna Alfa Romeo fans. Baserad på Veloce-utförandet och tillgänglig med alla motorer, är lanseringsutgåvan den främsta versionen i sortimentet och sticker ut med sin exklusiva Moon Light-grå matta färg och röda bromsok. Den intensiva sportiga looken hos Nya Stelvio har accentuerats av 21-tums lättmetallfälgar. Interiören utmärker sig med sitt Harman/Kardon-ljudsystem, den läderklädda instrumentpanelen och sätena med röda sömmar. Dessutom ingår integritetsglas och Competizione-märket på sidorna och de främre nackstöden. På Competizione är den exklusiva Alfa Active Suspension och NFT-tekniken (Non-Fungible Token) standard, vilket intygar att varje Competizione-bil är unik och säkerställer dess ursprungliga konfiguration. Detta är själva essensen av Alfa Romeo när det gäller stil, prestanda och teknik.

Alfa Romeo – nu med 5 års nybilsgaranti i Sverige

Alfa Romeo, som i Sverige representeras av Astara Sweden, får utökat nybilsgaranti från 3 till 5 år eller 20.000 mil på hela modellprogrammet. Den nya nybilsgarantin lanserades redan år 2022 med nya Alfa Romeo Tonale och utökas nu till modellerna Giulia och Stelvio fr.o.m modellår 2023.

Rek.ca priser:

Giulia Sprint 2.0 GME Turbo 280 hk AT8 Q4:                       579.000 kr

Giulia Veloce 2.0 GME Turbo 280 hk AT8 Q4:                     669.000 kr

Giulia Competizione 2.0 GME Turbo 280 hk AT8 Q4:        699.000 kr

Stelvio Sprint 2.0 GME Turbo 280 hk AT8 Q4:                    629.000 kr

Stelvio Veloce 2.0 GME Turbo 280 hk AT8 Q4:                   719.000 kr

Stelvio Competizione 2.0 GME Turbo 280 hk AT8 Q4:      749.000 kr

Nya Giulia och Stelvio

Om astara: The Open Mobility Company

Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och astara-plattformen.  Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 50 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök: www.astara.com

Om astara Northern Europe:

astara Northern Europe är en del av den globala astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.

Följ Astara Sweden

Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden

Officiell: Nya Alfa Romeo Milano - Sportighet i kompakt format.11.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Världspremiär för nya Alfa Romeo MILANO, en sportig kompakt modell, som återför Alfa Romeo till det största bilsegmentet i Europa.Nya MILANO erbjuds som "ELETTRICA" med 100% eldrift och två effektutföranden (156 hk och 240 hk) samt "IBRIDA" med hybriddrivlina (136 hk) med tillgänglig Q4-fyrhjulsdrift. Med ett nytt spännande designspråk, klassbäst kördynamik och avancerad teknik är nya MILANO redo att vinna en ny generation av Alfisti-entusiaster.

Säljstart för nya Fiat 600 - The Italian Upgrade6.3.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande

Nya Fiat 600 är varumärkets senaste modell som markerar återkomsten till B-segmentet. Erbjuds med två elektrifierade drivlinor; 100% eldrift (600e) med räckvidd upp till 406 km¹ eller med mild-hybridteknik (600 Hybrid). Nya Fiat 600 är "The Italian Upgrade" och uttrycker den italienska skönheten och livsstilen tack vare sin eleganta stil och funktioner som Color Therapy och sätesmassage. Nu beställningsbar till lanseringspris från 299.900 kr.