Hit reser svenskarna på sportlovet

Många svenskar vill tjuvstarta våren och lämna vintern bakom sig för en vecka i värmen. Spanien är storfavoriten där sol och bad på Gran Canaria och Malaga ligger i toppen. Nykomlingar på listan är Phuket och Rom, de ökar med 33 procent respektive 20 procent jämfört med förgående år, enligt Tickets bokningsstatistik.

- Sportlovet är en populär reseperiod, speciellt till varmare breddgrader efter en period med kyla och mörker. En vecka med sol och värme kan verkligen göra underverk för energinivån hos oss nordbor, säger Katja Stellmo, Produktchef på Ticket Privatresor.

Resmålet Gran Canaria är en riktig vinterklassiker som alltid ligger i toppen för sportlovsresor. Spanien ligger varmt om svenskarnas hjärta, och har sedan förgående år ökat ännu mer i popularitet, där topp 5 av 10 av topplistans destinationer innehas av landet.

- Den fortsatta trenden med att boka trygga, välbekanta resmål inom Europa håller i sig även över sportlovet. Spanien kvalar definitivt in under den kategorin. Malaga, Alicante, Barcelona och Teneriffa är destinationer som klättrat på topp 10-listan, jämfört med sportlovsperioden 2023, säger Katja Stellmo.

En ny destination som kvalat sig in på listan är Rom, som ökat med 20 procent jämfört med förgående år.

- Om du är mer sugen på storstadspuls än strand är Rom perfekt, även för barnfamiljer. Med sin rika historia, fantastiska mat och vänliga atmosfär är det den perfekta destinationen för familjer. Utforska antika ruiner, njut av äkta italiensk pizza och upplev den varma gästfriheten från lokalbefolkningen. Rom är en stad som förtrollar alla åldrar, tipsar Katja Stellmo.

Vart reser svenskarna helst på sportlovet

1. Gran Canaria (1)
  2. Malaga (4)
  3. Barcelona (5)
  4. Alicante (7)
  5. Teneriffa (9)
  6. London (2)
  7. Bangkok (8)
  8. Phuket (NY)
  9. Paris (3)
  10. Rom (NY)

Källa: Tickets bokningsstatistik med avresor 10/2–1/3 2024 och hemresor 12/2–3/3 2024. Siffra inom parentes representerar placering motsvarande sporlovsperiod 2023.