Gårdagens extrema storm orsak till arbetsplatsolycka

Vid avlastning av en tom bår medförde gårdagens extremt kraftiga stormvindar att båren vickade i uppfällt läge på den elektriska bårlyften. Händelsen som inte hade någon påverkan på den aktuella transporten, inträffade under torsdag eftermiddag den 1a februari på Kallax Airport i Luleå.

En pilot tog emot båren med kroppen och upplevde smärta efter ankomst till Umeå. Piloten uppsökte akutmottagningen vid Umeå universitetssjukhus, där lindriga skador konstaterades. Enligt gängse rutin  anmäls olyckan till Arbetsmiljöverket och intern utredning är inledd i avsikt att förhindra att händelsen upprepas.

Om oss

Samtliga Sveriges regioner är medlemmar i Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg. Verksamheten utför ambulanstransport med flygplan med beredskap dygnets alla timmar, året runt.