C.F. Møller Architects flyttar till nya lokaler i Stockholm

C.F. Møller flyttar den 6 februari in på översta våningen i Brf Söders Hantverkshus på Renstiernas gata 12 på Södermalm i Stockholm.

Vendela Martinac, C.F. Møller Architects
Vendela Martinac, C.F. Møller Architects C.F. Møller Architects / Mårten Lindquist

C.F. Møller Architects etablerades i Stockholm 2007 i samband med arbetet kring att utveckla det nya Slussen i samarbete med det brittiska företaget Foster and Partners, och det första kontoret låg just vid Slussen. Därefter växte kontoret och har de senaste 10 åren legat på Krukmakargatan. Nu är det dags för nya lokaler i de två påbyggda våningsplanen högst upp i det anrika Söders Hantverkshus på Renstiernas gata 12. En ny påbyggnad med massivträstomme. Byggnaden är från 1952 och är gulmärkt av Stockholms Stadsmuseum och anses ha positiv betydelse för stadsmiljön samt visst kulturhistoriskt värde.

- Vi ser fram emot det nya kontoret, som vi själva har inrett med respekt för byggnadens historia, vilket också dagligen kommer påminna oss om vikten av att skapa god arkitektur med lång livslängd och positiv påverkan på sin närmiljö, berättar Mårten Leringe, partner, arkitekt och styrelseordförande hos C.F. Møller Architects, som också gläder sig over, at området kännetecknas av många kreative företag.

Vendela Martinac, associerad partner och arkitekt, ledde arbetet och berättar mer,

- Vi ser fram emot att flytta in i våra nya fina lokaler där interiören domineras av väggarnas trä, kompletterat med återbrukad inredning och nya produkter från vår egen produktdesignavdelning.
C.F. Møller Architects har i Sverige kontor både i Stockholm och Malmö, sysselsätter cirka 60 medarbetare sammanlagt och arbetar både med projekt i Sverige och internationellt. Kontoret i Stockholm står bland annat bakom Värtaterminalen, Biomedicum, Zenhusen, Friends Arena samt en omfattande renovering av Boo Kyrka. Just nu arbetas det bland annat på ett nytt psykiatriskt sjukhus i Finland, Danderyds sjukhus i Stockholm, samt Nya Sjukhuset Helsingborg. Dessutom pågår arbetet med en ny centralstation i Lund och utvecklingen av Uppsala C, samt flera kontors- och bostadsprojekt och en omfattande renovering och modernisering av Avicii Arena.

C.F. Møller Architects har även kontor i Oslo, Berlin, Köpenhamn, Århus och Ålborg och kan i år fira sitt 100-årsjubileum.

Den nya adressen från och med den februari 6 är:
Renstiernas Gata 12

Renstiernas gata 12