Din Bil

Din Bil fortsätter växa organiskt och ökar omsättning till 24.3 miljarder under 2023

• Drygt 67 000 nya och begagnade bilar levererades till kunder i Stockholm, Göteborg, Malmö och Gävleborg-Dalarna. En ökning med 19% i en utmanande totalmarknad
  • Nya personbilar från Din Bil ökade med 7 %, medan totalmarknaden låg i princip stilla. Marknadsandelen landade på 25,5%
  • Transportbilsaffären ökade med 32% där Din Bil, klart mer än marknaden
  • Starkt år för servicemarknaden med en tillväxt på 12%
  • Omsättningen ökade organiskt med 13% till 24,3 miljarder kronor
  • En ny varumärkesplattform för Din Bil har lanserats under 2023

2023 blev trots utmanande marknadsförutsättningar ett framgångsrikt år för Din Bil. Efter tre mycket starka kvartal blev dock Q4 mer utmanande med hänsyn till konjunktur, men ändå bra med stora utleveranser. Leveranserna ökade med 19%, medan ordertecknandet blev lägre, men ändå klart bättre än marknaden i övrigt. I synnerhet i transportbilssegmentet.

Även begagnade bilar fick en fin utveckling och företaget ökade sin försäljning med 6% till ca 31 700 bilar med en mycket bra affärskvalitet. Även servicemarknaden utvecklades mycket positivt med en omsättningsökning på nära 12%. Särskilt aktiviteter mot äldre bilar och skadeaffären har varit drivande.

Försäljningen av nya bilar per märke:

• Volkswagen Personbilar: 12 845
  • Audi: 7 581
  • Skoda: 5 392
  • SEAT och CUPRA: 1 704
  • Porsche: 872
  • Volkswagen Transportbilar: 6 909

Jens Wetterfors, VD på Din Bil Sverige AB, kommenterar bilåret 2023 så här:

− 2023 innebar en mycket svårnavigerad bilmarknad. Men tack vare en bra orderstock för nya bilar samt bra beredskap i en dynamisk marknad, starka varumärken samt en snabb och effektiv organisation kunde vi motverka konjunktureffekter och etablera vår position som den ledande bilåterförsäljaren på den svenska marknaden.

Din Bil har byggt en ny varumärkesplattform (se release 30 januari)

Din Bil agerar i en bransch i stor förändring som påverkas av elektrifiering, digitalisering, infrastruktur och klimatomställning. Det i sin tur gör att kundernas krav och beteenden förändras. Din Bil anpassar och utvecklar nu sitt erbjudande för att framtidssäkra sin roll på marknaden. Idag behöver kunden inte äga bil för att ha tillgång till den. Utbudet växer och valmöjligheterna är fler. Men samtidigt ökar komplexiteten. Vad passar mina behov bäst? Hur ska jag finansiera? Äga eller leasa? Frågorna är, med all rätt, många.

Våra kunder letar efter någon som är på deras sida. Någon som de kan lita på och be om råd anpassat efter behov och livssituation, säger Jens Wetterfors, vd Din Bil.

Med detta som bakgrund låter Din Bil nu kunden ta en större roll i affären. Arbetet framåt går ut på att optimera kundresan och vara tillgängliga när det behövs. Genom att jobba successivt med att göra mötet med kunden ännu bättre kommer ett starkare tjänsteerbjudande utvecklas och en tydligare roll skapas.

Modelloffensiven fortsätter med eldrift i fokus

Under 2024 kommer flera nya viktiga bilmodeller att lanseras som kan hjälpa Volkswagen-koncernens helägda återförsäljare att vinna ytterligare marknadsandelar.

• Viktiga modeller för storstadsmarknaden och våra företagskunder nya Volkswagen ID7 samt uppdaterade ID3, ID4 och ID5. Även den nya laddhybriden Volkswagen Passat GTE samt Tiguan kommer bidra tillsammans med nya Golf.
  • För Audi har nya Q4 och Q8 bidragit starkt och kommer så göra även 2024. Till dessa kommer nu två nya elbilar Audi Q6 och A6 etron. Även nya Audi Q5 och A5 etron laddhybrider blir ett bra tillskott.
  • För Skoda uppdateras elbilen Enyaq som med Skoda Kodiak iV laddhybrid kommer lyfta märkets volymer under 2024.
  • För det nya varumärket CUPRA kommer nya elbilen Tavascan bli mycket viktig, men även uppdateringar av Formentor och Leon laddhybrid.
  • Sportbilsmärket Porsche, som Din Bil representerar i Stockholm har just framgångsrikt lanserat en laddhybridversion av Cayenne och i dagarna även en helt ny eldriven Porsche Macan. Även Porsche Taycan kommer uppdateras liksom Panamera och nya 911 derivat.
  • Volkswagen Transportbilar har nått stora framgångar med ID Buzz och ID Buzz Cargo. Där kommer nu ID Buzz att lanseras i en längre 7-sits version tillsammans med nya generationen Transporter (T7) till sommaren.

– Med vår effektiva sälj- och serviceorganisation, våra nöjda och lojala kunder, vårt fokus på paketerade erbjudanden, såväl online som fysiskt, samt våra varumärken, har vi en bra position att ta marknadsandelar i en tuffare konjunktur och marknad under 2024, avslutar Jens Wetterfors.

Jens Wetterfors, VD Din Bil Sverige
E-post: jens.wetterfors@dinbil.se

Länkar

Din Bil Sverige AB är en del av Porsche Holding Salzburg GmbH och är ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG. Vi representerar märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Škoda, SEAT, CUPRA, Audi, Porsche och Europcar på den svenska marknaden och har totalt 68 anläggningar i regionerna Stockholm, Göteborg, västra Skåne och Gävleborg-Dalarna.

Under 2023 sålde Din Bil drygt 67 000 bilar varav 31 700 begagnade bilar. Omsättningen uppgick till över 24 miljarder SEK. Bolaget finns på 68 försäljnings- och serviceanläggningar och har cirka 2 400 anställda.

Följ Din Bil

Senaste pressmeddelandena från Din Bil