Ny data: stort inkomstgap mellan kvinnor och män när de får barn

Idag släpper TCO en rapport som bland annat visar hur inkomstutvecklingen för kvinnor och män påverkas när de får barn. Kvinnors inkomster minskar snabbare och mycket mer än mäns inkomster när de blir föräldrar och inkomstgapet består minst tills barnet fyller nio år. I snitt går kvinnor miste om 50 000 kronor per år.

Therese Svanström, ordförande TCO. Foto: Eva Edsjö

– I år fyller föräldraförsäkringen 50 år och vi firar en reform som betytt mycket för jämställdheten och den ekonomiska utvecklingen. Samtidigt är föräldraledigheten långt ifrån jämställd och inkomstgapet mellan män och kvinnor växer när de får barn. Mer behöver göras för att föräldraförsäkringen ska fortsätta vara en motor för ökad jämställdhet, säger Therese Svanström, ordförande för TCO.

Inkomstgap mellan kvinnor och män växer när de får barn
I rapporten presenteras ny inkomststatistik gällande föräldrar som fick sitt första barn år 2012. Resultatet visar att kvinnors inkomster minskar snabbare och mer än mäns inkomster efter att de fått barn och att inkomstgapet består åtminstone till dess att barnet fyller nio år. Det gäller även när jämförelsen görs mellan kvinnor och män som var i samma ålder när de fick sitt första barn och arbetade inom samma yrke, såväl inom tjänstemannayrken som arbetaryrken. Om kvinnornas medelinkomst skulle ligga kvar på samma nivå som innan de fick barn, relativt de jämnåriga männens, skulle en kvinna få omkring 50 000 kronor mer om året. Det summerar till över en halv miljon kronor över barnets första nio år.

Flera problem ligger bakom växande inkomstgap
Att inkomstgapet ökar mellan män och kvinnor när de får barn har flera förklaringar. Det handlar bland annat om att kvinnor tar större delen av både betald och obetald föräldraledighet och att den obetalda ledigheten möjliggörs främst under barnets första levnadsår då flest kvinnor är lediga. Vilka normer som gäller på arbetsplatserna är en viktig faktor som påverkar hur länge föräldrar väljer att vara föräldralediga. Samtidigt är regelverken komplicerade och som förälder är det svårt eller i princip omöjligt att överblicka alternativen och vilka effekter olika val för med sig på kort och lång sikt. Politiska reformer behövs om den ekonomiska jämställdheten ska öka.

TCO har länge pekat på att det behövs en tredelning av föräldraförsäkringen. Men det behövs också mer kunskap om hur den obetalda ledigheten påverkar jämställdheten. Ett absolut minimum från politiken är att göra det möjligt för föräldrar att göra medvetna och välinformerade val i djungeln av olika regelverk och valmöjligheter. Det går i princip inte idag
, avslutar Therese Svanström.

I rapporten lyfter TCO fram flera förslag för hur föräldraförsäkringen kan utvecklas för att fortsätta vara en motor för ökad jämställdhet. Bland annat:

• Ändra föräldraförsäkringens regelverk så att det tydligare signalerar att målet är jämställt föräldraskap. Ett av de viktigaste förslagen är att tredela föräldraförsäkringen och styra uttaget så att de allra flesta av föräldrapenningdagarna tas ut under barnens första tre år.
  • Föräldraförsäkringen behöver också göras om så att den ger stöd åt alla föräldrar att få ihop livspusslet under barnens uppväxt, inte enbart de som har råd att ta obetald ledighet. TCO föreslår att dagens 90 lägstanivådagar görs om till dagar med inkomstrelaterad ersättning att tas ut tio om året efter barnet fyllt tre år.
  • Ge myndigheter i uppdrag att dels samla in statistik över obetald föräldraledighet, dels se till att det blir möjligt för kvinnor och män att göra välinformerade medvetna val kring betald och obetald föräldraledighet och deltidsarbete.

Bakgrund
I år fyller föräldraförsäkringen 50 år. TCO kommer att uppmärksamma jubileet genom olika aktiviteter och insatser som bjuder in till en diskussion om hur föräldraförsäkringen kan utvecklas. Läs mer på tco.se.

Om TCO

TCO är en partipolitiskt fristående centralorganisation som samlar 12 fackförbund med 1,2 miljoner medlemmar. Vår uppgift är att påverka politiken och samhällsutvecklingen för goda villkor i arbetslivet.

Det gör vi genom att ge röst åt professionella och välutbildade människors behov av trygghet, utveckling och välfärd. Läs mer på www.tco.se

EU-valet, rymden och tonen i samhällsdebatten. Här är TCO:s program i Almedalen19.6.2024 10:56:18 CEST | Pressmeddelande

TCO hittar du i TCO-landet i Almedalen. I år blir det över 30 seminarier och evenemang av TCO och våra 12 förbund den 25–28 juni. I tider när demokratin är på tillbakagång i stora delar av världen, hot och hat är vardag för många yrkesgrupper och tonen för det offentliga samtalet gradvis blivit tuffare och mer inhumant är demokratiska mötesplatser viktigare än någonsin. Därför fortsätter TCO vara en stolt arrangör i Almedalen.

Pressinbjudan webbinarium: Hot och våld mot offentliga tjänstemän – vad behöver göras?15.5.2024 07:00:00 CEST | Pressinbjudan

Hot och våld mot tjänstemän är en aktuell fråga som hamnat högre upp på den politiska och mediala dagordningen i takt med att problemet har ökat det senaste decenniet. Samtidigt har lagstiftningen inte hängt med. Hur får vi bukt med problemen med hot och våld mot offentliga tjänstemän? TCO bjuder in till ett webbinarium tisdag den 21 maj kl 14.00 där experter, politiker och fackliga företrädare stöter och blöter detta.