Forskare: ”Utspridda skolstartstider kan göra kollektivtrafiken billigare”
Ny forskning visar att utspridda skolstartstider kan minska rusningstrafiken och kostnaderna för kollektivtrafiken. En senarelagd skolstart för tonåringar har även gynnsamma effekter för hälsa och skolprestationer. I en nypublicerad forskningsrapport ger forskarna rekommendationer för ett lyckat införande. Rapporten har tagits fram inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, av forskare från Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet.
Cirka hälften av rusningstidens resenärer utgörs av elever som reser till och från skolan, skriver K2:s forskare i en ny rapport. Den höga resandeefterfrågan under rusningstid är en betydande kostnadsdrivare för kollektivtrafiken. Genom att låta olika skolor inom ett område starta vid olika tider på morgonen kan man dra ner på resandet i kollektivtrafiken under rusningstid och minska kostnaderna för kollektivtrafiken, menar forskarna.
Lägre kostnader med färre bussar
Den aktuella rapporten framhäver att man genom att minska efterfrågan under rusningstid kan genomföra tidtabellsförändringar som minskar antalet bussar som behövs under ett dygn. Små justeringar i avgångstiderna, upp till 15 minuter, kan enligt forskningen leda till betydande minskning av fordon.
–En justering av avgångstiderna på upp till 15 minuter leder till en minskning i det antal fordon som behövs. I ett av de studerade trafikområdena ledde detta till en minskning av antalet fordon med hela 10 procent, säger Eva-Lena Eriksson, forskare vid K2 och Linköpings universitet, en av författarna till den aktuella rapporten.
Hälsofördelar med senare skolstart för ungdomar
Rapporten betonar ytterligare vinster med utspridda skolstartstider, inklusive förbättrad sömn och hälsa för ungdomar.
–Det finns mycket forskning som argumenterar för att senarelägga skolstarten för tonåringar med hänvisning till gynnsamma effekter för hälsa, välbefinnande och skolprestationer, berättar Eva-Lena Eriksson.
Rekommendationer för införande av utspridda skolstartstider
Forskarna har genomfört intervjuer med tjänstemän från skolor, kommuner och regionala kollektivtrafikmyndigheter som har arbetat med att införa utspridda skolstartstider i Sverige.
– Utspridda skolstartstider kan vara en effektiv åtgärd men det finns också en rad fallgropar som man måste vara medveten om vid införandet. En utmaning är att processen berör många aktörer med olika ansvarsområden och incitament att arbeta med frågan, säger Eva-Lena Eriksson.
–Det är viktigt att inkludera alla relevanta aktörer från början. Skolan har ofta inkluderats sent när det redan finns en färdig lösning, med få möjligheter att komma med inspel. Elever och vårdnadshavare bör också vara delaktiga i processen, säger Eva-Lena Eriksson.
Läs hela rapporten ”Att lyckas med införande av utspridda skolstartstider”
Nyckelord
Kontakter
Eva-Lena ErikssonDoktorandK2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik och Linköpings universitet
Tel:0722-30 14 50eva-lena.eriksson@liu.seLänkar
K2 är Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik. Här möts akademi, offentliga aktörer och näringsliv för att tillsammans diskutera och utveckla kollektivtrafikens roll i Sverige. K2 drivs och finansieras av Lunds universitet, Malmö universitet och VTI i samarbete med Region Stockholm, Västra Götalandsregionen och Region Skåne. Vi får stöd av Vinnova, Formas och Trafikverket. www.k2centrum.se
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Visioner om cirkularitet blir verklighet i Helsingborg28.11.2024 15:44:13 CET | Pressmeddelande
Varje år körs stora mängder byggavfall, slaggrus och restasfalt till deponi. Ett forskningsprojekt, lett av RISE, Sveriges Forskningsinstitut, ska göra det möjligt att återvinna och ge materialen nytt liv. Precis i dagarna har en så kallad testbädd byggts i Helsingborg, bestående av 4 stycken 27 meter långa avsnitt där de olika materialens långsiktiga prestanda och miljöpåverkan ska undersökas, den första testbädden i sitt slag.
VTI utreder samhällsekonomin i nya elfärjor20.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Kan eldrivna färjor bli samhällsekonomiskt lönsamma som en del av kollektivtrafiken i städer med mycket vatten? Hur skulle resvanor, restider och andra trafikslag påverkas av en sådan båttrafik? De frågorna ska en ny forskningsstudie av VTI börja besvara.
VTI expanderar i norra Sverige och blir part i ACE11.11.2024 09:36:13 CET | Pressmeddelande
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut har deltagit i forskningsprojekt i norra Sverige i många år. I och med den starka expansionen i regionen ökar VTI sitt engagemang och kommer att finnas representerat på Campus Skellefteå. I samband med detta blir VTI också en programpart i Arctic Center of Energy, ACE, och startar ett nytt samarbete med Luleå tekniska universitet.
Jubileum för samverkan mellan VTI och LiU24.10.2024 18:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mycket mer än geografin – området Valla i utkanten av Linköping – förenar VTI och Linköpings universitet. I år fyller organisationernas samverkansavtal tio år och grannsämjan fortsätter att vara god.
Transportforskning i världsklass när VTI firar 20 år i Göteborg26.9.2024 17:03:10 CEST | Pressmeddelande
Vässade körsimulatorer och världens första kvinnliga krockdocka i genomsnittlig storlek visades när VTI firade 20 år i Göteborg med öppet hus på Lindholmen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum