Forskare: ”Utspridda skolstartstider kan göra kollektivtrafiken billigare”
Ny forskning visar att utspridda skolstartstider kan minska rusningstrafiken och kostnaderna för kollektivtrafiken. En senarelagd skolstart för tonåringar har även gynnsamma effekter för hälsa och skolprestationer. I en nypublicerad forskningsrapport ger forskarna rekommendationer för ett lyckat införande. Rapporten har tagits fram inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, av forskare från Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet.
Cirka hälften av rusningstidens resenärer utgörs av elever som reser till och från skolan, skriver K2:s forskare i en ny rapport. Den höga resandeefterfrågan under rusningstid är en betydande kostnadsdrivare för kollektivtrafiken. Genom att låta olika skolor inom ett område starta vid olika tider på morgonen kan man dra ner på resandet i kollektivtrafiken under rusningstid och minska kostnaderna för kollektivtrafiken, menar forskarna.
Lägre kostnader med färre bussar
Den aktuella rapporten framhäver att man genom att minska efterfrågan under rusningstid kan genomföra tidtabellsförändringar som minskar antalet bussar som behövs under ett dygn. Små justeringar i avgångstiderna, upp till 15 minuter, kan enligt forskningen leda till betydande minskning av fordon.
–En justering av avgångstiderna på upp till 15 minuter leder till en minskning i det antal fordon som behövs. I ett av de studerade trafikområdena ledde detta till en minskning av antalet fordon med hela 10 procent, säger Eva-Lena Eriksson, forskare vid K2 och Linköpings universitet, en av författarna till den aktuella rapporten.
Hälsofördelar med senare skolstart för ungdomar
Rapporten betonar ytterligare vinster med utspridda skolstartstider, inklusive förbättrad sömn och hälsa för ungdomar.
–Det finns mycket forskning som argumenterar för att senarelägga skolstarten för tonåringar med hänvisning till gynnsamma effekter för hälsa, välbefinnande och skolprestationer, berättar Eva-Lena Eriksson.
Rekommendationer för införande av utspridda skolstartstider
Forskarna har genomfört intervjuer med tjänstemän från skolor, kommuner och regionala kollektivtrafikmyndigheter som har arbetat med att införa utspridda skolstartstider i Sverige.
– Utspridda skolstartstider kan vara en effektiv åtgärd men det finns också en rad fallgropar som man måste vara medveten om vid införandet. En utmaning är att processen berör många aktörer med olika ansvarsområden och incitament att arbeta med frågan, säger Eva-Lena Eriksson.
–Det är viktigt att inkludera alla relevanta aktörer från början. Skolan har ofta inkluderats sent när det redan finns en färdig lösning, med få möjligheter att komma med inspel. Elever och vårdnadshavare bör också vara delaktiga i processen, säger Eva-Lena Eriksson.
Läs hela rapporten ”Att lyckas med införande av utspridda skolstartstider”
Nyckelord
Kontakter
Eva-Lena ErikssonDoktorandK2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik och Linköpings universitet
Tel:0722-30 14 50eva-lena.eriksson@liu.seLänkar
K2 är Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik. Här möts akademi, offentliga aktörer och näringsliv för att tillsammans diskutera och utveckla kollektivtrafikens roll i Sverige. K2 drivs och finansieras av Lunds universitet, Malmö universitet och VTI i samarbete med Region Stockholm, Västra Götalandsregionen och Region Skåne. Vi får stöd av Vinnova, Formas och Trafikverket. www.k2centrum.se
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Stora mängder mikroplaster från vägmarkeringar23.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Slitage av vägmarkeringar är en viktig källa till utsläpp av mikroplaster. Mängderna är svåra att beräkna men ligger uppskattningsvis på samma nivå som utsläppen från andra betydande och redan kända källor. Det visar en ny studie från VTI.
Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande
Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.
Nytt projekt för lägre koldioxidutsläpp från färjorna i Östersjön8.4.2024 08:56:40 CEST | Pressmeddelande
Färjeförbindelser mellan fastlandet och öarna i Centrala Östersjön utgör en viktig del av de intermodala transportkedjorna som förbinder öarna med fastlandet. Nu går nio partner samman i ett nytt internationellt projekt för att minska koldioxidutsläppen från ö- och skärgårdsfärjor i centrala Östersjöregionen.
Vi startar ett nytt innovationsprogram för framtidens byggda miljö och mobilitet27.2.2024 14:19:20 CET | Pressmeddelande
Shift2Access är ett av fem nya innovationsprogram som blir del av en tioårig svensk insats för omställningen till ett hållbart samhälle. Idag tillkännagav Vinnova, Energimyndigheten och Formas beslut i utlysningen Impact Innovation som innebär en stor satsning på nytänkande samverkan och lösningar för framtidens byggda miljö och mobilitet.
Ny rapport: "Satsa på batteribyten i Sverige"13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Batteribytessystem för tunga fordon har viktiga fördelar jämfört med andra sätt att elektrifiera transportsystemet. Därför bör regeringen ta initiativ till ett pilotprojekt för att möjliggöra ett utbyggt system för batteribyten också i Sverige. Det är rekommendationen i en ny rapport från VTI.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum