Starka siffror när TCO-förbunden fortsätter växa

TCO-förbundens 1,2 miljoner medlemmar fortsatte att växa under 2023. Med en ökning på över 25 000 medlemmar under året är siffrorna ovanligt starka, även sätt till att trenden med ökande medlemmar varat under många år.

TCO:s ordförande Therese Svanström
Therese Svanström, ordförande TCO Foto: Eva Edsjö

– TCO-förbunden har gjort ett gediget arbete med att vara relevanta för tjänstemän och när dessutom fackliga frågor uppmärksammas mer är det fler som ser värdet av att vara med i ett förbund. Därför tror jag att vi ser en så tydlig ökning av medlemmar under 2023, och i en bred skara förbund, säger Therese Svanström, TCO:s ordförande.

TCO:s medlemsförbund samlade den 31 december 2023 totalt 1 238 304 medlemmar. En ökning med 25 304 medlemmar jämfört med samma datum året innan, vilket motsvarar 2,1 procent.

TCO är centralorganisation för fackförbunden:

•    Fackförbundet ST
•    Finansförbundet
•    Forena
•    Försvarsförbundet
•    Journalistförbundet
•    Polisförbundet
•    Scen & Film
•    SYMF
•    TULL-KUST
•    Unionen
•    Vision
•    Vårdförbundet

Om oss

Pressinbjudan webbinarium: Hot och våld mot offentliga tjänstemän – vad behöver göras?15.5.2024 07:00:00 CEST | Pressinbjudan

Hot och våld mot tjänstemän är en aktuell fråga som hamnat högre upp på den politiska och mediala dagordningen i takt med att problemet har ökat det senaste decenniet. Samtidigt har lagstiftningen inte hängt med. Hur får vi bukt med problemen med hot och våld mot offentliga tjänstemän? TCO bjuder in till ett webbinarium tisdag den 21 maj kl 14.00 där experter, politiker och fackliga företrädare stöter och blöter detta.

TCO släpper dokumentärfilm om föräldraförsäkringens historia - ”Ett vansinnigt förslag”7.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

I år fyller föräldraförsäkringen 50 år, en reform värd att fira. När den kom kallades den för ett vansinnigt förslag av motståndarna, och den revolutionerade synen på jämställt föräldraskap. Men vad har egentligen hänt under de här 50 åren, har föräldraskapet blivit mer jämställt? För att ta reda på det har TCO producerat en dokumentärfilm om föräldraförsäkringens historia med premiär i dag den 7 maj. Med Emma Molin som programledare får tittaren följa med på resan från 1974 till i dag. Emma möter mammor, pappor, experter och politiker som var med och formade föräldraförsäkringen.