Två installationsföretag växlar upp med Bygglyftet

Elteknikföretaget Nordelektro och VVS-företaget Ivab har valts ut som pilotföretag i Bygglyftet, en nationell satsning som ska ge företag i bygg- och installationsbranschen kraft att verka och växa i en föränderlig omvärld med fokus på hållbarhet, digitalisering och lean.

Ivab
Ivab Foto: Zandra Klasson

Bygglyftet är ett nationellt utvecklingsprogram riktat till företag i samhällsbyggnadsbranschen. Genom bland annat coaching och utbildning är målet att skapa konkurrenskraftiga bolag som kontinuerligt arbetar med att utveckla den egna verksamheten.

– Initiativet till Bygglyftet kommer i precis rätt tid. Den gröna omställningen pågår för fullt och förändrar vårt samhälle i grunden. Det innebär krav på nya kompetenser och förmågan att driva bolag på ett snabbrörligt sätt. De företag, som trots tuffa tider, satsar kommer stå starka när vi kommer ut på andra sidan, säger Ola Månsson, vd Installatörsföretagen, som är en av organisationerna bakom utvecklingsprogrammet.

I norra Norrland satsas det stort på omställning av industrin så att den i framtiden kan bidra till ett fossilfritt samhälle. Investeringar i fossilfri gruvdrift, produktion av fossilfritt stål, batteritillverkning samt andra projekt väntas skapa totalt 50 000 nya jobb i Norrbotten och Västerbotten.

Två installationsföretag med bas i Norrland ser möjligheten och behovet av ny kompetens för att hänga med i den snabba utvecklingen och på så sätt öka sin konkurrenskraft.

Nordelektro, en del av Comfort-kedjan, levererar både elinstallationer till privatpersoner såväl som avancerade lösningar för industrin. Företaget har installerat ett stort antal snabbladdare över hela Sverige men ansvarar också för alla kraftinstallationer på Northvolt Ett. Hållbarhet är ett centralt tema i verksamheten men också viktigt för koncernchefen Mattias Broman på ett personligt plan.

– Genom Bygglyftet gör vi en långsiktig investering som kommer stärka vår konkurrenskraft ytterligare och ligga till grund för en hållbar tillväxt. Det var självklart för oss att ta den här chansen, säger Mattias Broman, koncernchef Nordelektro.

Infjärdens Värme AB, eller Ivab, som har genomfört stora rörarbeten åt Boliden, Hybrit, Sunpine och Kaunis iron, är mer än redo att anta Bygglyftets utmaning och ifrågasätta gamla arbetsmönster och metoder.

– Allt med Bygglyftet känns inspirerande! Men jag ser särskilt fram emot att bygga upp en lärande organisation som skapar framgång genom att kontinuerligt förnya sitt sätt att arbeta, säger Mari Nilsson, vd Ivab.

Bygglyftet är ett nationellt utvecklingsprogram, initierat av bransch- och arbetsgivarorganisationerna Installatörsföretagen och Byggföretagen, och ska ge företag i bygg- och installationsbranschen kraft att verka och växa i en föränderlig omvärld. Fokus ligger på att väsentligt stärka kompetensen inom hållbarhet, digitalisering och Lean Construction.

Under hösten 2024 lanseras Bygglyftet på bred front och öppnar upp för fler företag i branschen.

Läs mer på Bygglyftet.se

Ivab
Infjärdens Värme AB / Ivab
Nordelektro
Ola Månsson, vd Installatörsföretagen
Ola Månsson, vd Installatörsföretagen

Länkar

Installatörsföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för installationsbranschen och en del av Svenskt Näringsliv. Vi representerar 4 000 medlemsföretag med närmare 60 000 medarbetare som installerar, optimerar och kontrollerar värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik. Vi finns i våra medlemsföretags vardag och jobbar för deras framtid. Hos oss samlas företag som steg för steg gör världen mer hållbar genom elektrifiering, energieffektivisering och smarta installationer. Det är vi som gör energi- och klimatomställningen möjlig.