Byggföretagen

“Sekretesshindren mellan myndigheter måste luckras upp”

Regeringen har presenterat sin nationella strategi mot organiserad brottslighet. Byggföretagen välkomnar att myndigheternas möjligheter att utbyta information med varandra ska förbättras.

Johan Flodin, nationell samordnare för sund konkurrens, Byggföretagen.

- Sekretesshindren mellan myndigheter måste luckras upp. Detta har byggbranschens seriösa aktörer efterfrågat länge. Nästa steg för att lättare kontrollera vem som befinner sig på arbetsplatserna är digital överföring av till exempel arbetstillstånd från myndigheter till ID06, bygg- och anläggningsbranschens eget identifikationssystem, säger Johan Flodin, nationell samordnare för sund konkurrens, Byggföretagen.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har samtidigt fått i uppdrag av regeringen att utveckla ett nationellt tillståndsregister för explosiva varor. Ambitionen är att på ett bättre sätt än i dag säkerställa en fullgod tillsyn av sprängmedel.

- På sikt anser Byggföretagen att polisen bör ta över tillståndsgivningen från kommunerna när det kommer till explosiva varor, säger Johan Flodin.

Regeringen slår i skrivelsen fast att den organiserade brottsligheten är systemhotande och att samhällets motståndskraft måste förstärkas i grunden

­- Strategin belyser med all önskvärd tydlighet vikten av att till exempel offentliga beställare följer upp vilka företag som vinner upphandlingar och hur lagar, regler och avtal efterlevs, säger Johan Flodin.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Följ Byggföretagen

Senaste pressmeddelandena från Byggföretagen

Färdplan 2045: ”Fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand”21.2.2024 13:29:25 CET | Pressmeddelande

Bygg- och anläggningssektorn lägger i dag fram en uppgraderad färdplan med uppmaningar till regeringen och åtaganden till branschen för att öka tempot i Sveriges klimatomställning. - När rätt förutsättningar är på plats kommer bygg- och anläggningssektorn med stolthet visa hur fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen i möte med regeringen om arbetsplatsolyckor12.2.2024 10:48:39 CET | Pressmeddelande

Tisdagen 13 februari träffar Byggföretagen statsminister Ulf Kristersson, arbetsmarknadsminister Johan Pehrson och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg med anledning av den senaste tidens allvarliga arbetsplatsolyckor. – Vi kommer lyfta behovet av en säkerhetskultur på varje arbetsplats. Säkerhet är ett helhetsansvar – arbetsmarknadens parters, entreprenörens och individens, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.