Tidningsutgivarna

De kan vinna Årets Dagstidning 2024

Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag offentliggör vi vilka juryn nominerat för de första kategorierna – Bevakning, Ljudjournalistik, Annonsaffär, Medieledare och Redaktion. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.

Årets Dagstidning 2024 har nio olika klasser. I dessa är 14 tidningar och mediehus samt 3 personer nominerade.

”I år kom det in närmare 150 bidrag till Årets Dagstidning, vilket är rekordmånga. Vi kan konstatera att mediebranschen satsar helhjärtat på att utveckla publicistiken, stärka affären och värna demokratin”, säger Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna.

Nominerade

Årets Bevakning

Helsingborgs Dagblad, Unga brottslingar

När alla medier och plattformar pratar om de unga gängkriminella, bestämmer sig redaktionen för att i stället prata med ungdomarna som lockas till eller hamnar i våld och brott. Med perspektivet från gatan lyckas granskningen komma väldigt nära och leverera oväntade vändningar och insikter. Nominerade till Årets Bevakning är: Helsingborgs Dagblad, Unga brottslingar.

Sydsvenskan, Spårhundarna

När en grupp hängivna journalister satsar allt på att lösa en lokal kriminalgåta tillsammans med experter och tusentals läsare uppstår en rafflande följetong. Denna påhittiga granskning engagerar inte bara en stad, utan ger eko i hela landet. Nominerade till Årets Bevakning är: Sydsvenskan, Spårhundarna.

Expressen, Krigets kvinnor

En cocktail av obehagligheter serveras med känslighet och ödmjukhet, parat med klarhet och tydlighet: våldtäkter, amputationer, vägglöss, kackerlackor. Människorna som porträtteras befinner sig långt ifrån fronten, men de för krig på flera fronter i sin vardag. Texter, bild och presentation ger en starkt berörande helhet. Nominerade till Årets Bevakning är: Expressen, Krigets kvinnor.

Jury Årets Bevakning:

Olle Zachrison, chef för AI och nyhetsstrategi Sveriges Radio, gruppordförande, Thomas Eriksson, konsult inom journalistik och digital affärsutveckling, Otto Sjöberg, vd Mediarevolution Nu AB, Ingela Wadbring, professor i journalistik/medieutveckling Mittuniversitetet Sundsvall

Årets Ljudjournalistik

Dynastin, Svenska Dagbladet

I en tid när alla mediehus kämpar med att säkra intäkterna och vill nå en ny betalande publik bryter Svenska Dagbladet mark och banar vägen för branschen. De visar hur ljudet inte bara i sig är en attraktiv väg till en yngre målgrupp, de visar också att ljudet kan konvertera en ny publik.  Och de gör det med en fängslande ljudberättelse genom en hel dynasti. Nominerade till Årets Ljudjournalistik är: Dynastin, Svenska Dagbladet.

Hennes namn var, Göteborgs-Posten

Genom ett varsamt och nära berättande framträder röster från sex olika kvinnor som medan de levde, inte lyckades få gehör för sitt lidande. I podden synliggörs de och får till sist en slags upprättelse. GP fortsätter sin spännande resa att utveckla ljudberättandet, från daglig podd till fördjupande granskning om samhällets svek mot utsatta kvinnor. Nominerade till Årets Ljudjournalistik är: Hennes namn var, Göteborgs-Posten.

Från golvet, Arbetet

Med sina varsamma samtal skapar Arbetets podd närhet till människor när de berättar om sina svåraste stunder i arbetslivet. Det är autentiskt, det är på riktigt. Det går inte att sluta lyssna. Nominerade till Årets Ljudjournalistik är: Från golvet, Arbetet.

Jury Årets Ljudjournalistik:

Hanna Stjärne, vd Sveriges Television, gruppordförande, Cilla Benkö, vd Sveriges Radio, Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Anna Rastner, content director Bauer Media Group

Årets Annonsaffär

Bonnier News och Hjärt-Lungfonden

Kraften i enkelheten, helheten och den röda tråden ger tydliga svar. Viktiga frågor måste nå ut till många och det ska vara enkelt att kunna vara med och hjälpa till! Stort och relevant är framgångsfaktorerna för livsviktiga frågor! Nominerade till Årets Annonsaffär är: Bonnier News och Hjärt-Lungfonden.

NTM Media och Stora Coop Visby

Att våga vara stor i det lilla samtidigt som man använder hela kraften skapar genomslag. Är man dessutom modig i sitt uttryck skapar det framgång och skapar nya unika möten, på nya platser, för båda kända och okända besökare! Nominerade till Årets Annonsaffär är: NTM Media och Stora Coop Visby.

Aftonbladet Godare

Genom att fokusera all den kraft som är möjlig så skapas stora möjligheter för genomslag. Vi vill fortsätta se enkla och genomtänkta lösningar som ger stort genomslag i en smakfull miljö! Nominerade till Årets Annonsaffär är: Aftonbladet Godare.

Jury Årets Annonsaffär:

Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige, gruppordförande, Peter Mackhé, medieexpert Sveriges Annonsörer, Yvonne Pernodd, Europachef Business Sweden, Camilla Wallander, vd Berghs School of Communication

Årets Medieledare

Lena Kvist, Borås Tidning

Från kulturens finrum till att spana efter skumma fordon eller gräva i kartonger med dokument. En ledare med säker publicistisk navigation, fyra år av nomineringar till Guldspaden, och en redaktion som vittnar om hennes fulla uppbackning i alla lägen. Nominerad till Årets Medieledare är: Lena Kvist, BT.

Adam Svanell, Svenska Dagbladet

För ett ledarskap som inte står stilla, och för konsten att förflytta sig framåt tillsammans med en hel redaktion. För en förnyelse som inspirerar och ett resultat som ingen kan gå förbi. Nominerad till Årets Medieledare är: Adam Svanell, SvD.

Jonathan Jeppsson, Aftonbladet

Han väckte ett nytt engagemang för journalistiken i en digital kontext, och gav en tydlig riktning för redaktionen. En rutinerad ledare som undviker eget strålkastarljus men får andra att växa och göra skillnad. Nominerad till Årets Medieledare är: Jonathan Jeppsson, Aftonbladet.

Jury Årets Medieledare:

Viveka Hansson, programdirektör TV4, gruppordförande, Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige, Hanna Stjärne, vd Sveriges Television, Olle Zachrison, chef för AI och nyhetsstrategi Sveriges Radio

Årets Redaktion

Hallandsposten

Med stridsropet ”1kr Nix – nu gäller fullt pris!” tog sig redaktionen an utmaningen att fullt ut ta betalt även för den digitala journalistiken. Med utvecklat innehåll och tydligare fokus lyckades de öka antalet fullbetalande digitala prenumeranter med 37 procent under 2023. Nu har de största delen av sina betalande prenumerationer digitalt. Nominerade till Årets Redaktion är: Hallandsposten.

Svenska Dagbladets poddredaktion

Med bredd och spets har tidningens långa berättartraditionen skickligt överförts till en ny medieform. Snabb nyhetsöverblick, politiska snackisar och fördjupande dokumentärer, elegant och lekfullt förpackade i ljudform. Nominerade till Årets Redaktion är: Svenska Dagbladets poddredaktion.

Expressens sociala medier-redaktion

Redaktionen publicerar inte bara relevanta nyheter med stor bredd och journalistisk fingertoppskänsla. Här skolas framtidens nyhetskonsumenter in tack vare rappa och engagerande nyheter. Redaktionen lämnar sin invanda miljö och möter de unga på deras hemmaplan. Nominerade till Årets Redaktion är: Expressens sociala medier-redaktion.

Jury Årets Redaktion:

Vilka som är nominerade till de resterande kategorierna - Årets Bildjournalistik, Årets Läsaraffär, Årets Innovation samt Helhetspriset Årets Dagstidning - meddelas i morgon 9 februari.

Allt om de nominerade samt motiveringar samlas på vår sajt tu.se.

Tävlingen är öppen för landets alla mediehus och vinnarna presenteras under branschdagen Årets Dagstidning den 20 mars. Mer om evenemangets program, medverkande och galafest finns på TU:s sajt >>

Mer info

För frågor om juryns arbete och de nominerade bidragen, kontakta:

Viveka Hansson, programdirektör TV4, huvudordförande, viveka.hansson@tv4.se

För frågor om Årets Dagstidning, kontakta:

Johan Taubert, vd TU, johan.taubert@tu.se, 076-545 24 05

Bodil Gidlund, projektledare TU, bodil.gidlund@tu.se 070-823 07 67

Om Tidningsutgivarna

Följ oss gärna på LinkedIn!

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Följ Tidningsutgivarna

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna