Starka kandidater till att vinna i Årets Dagstidning

Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag avslöjas vilka juryn nominerat i kategorierna Läsaraffär, Innovation, Bildjournalistik och inte minst Helhetspriset. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.

Årets Dagstidning 2024 har nio olika klasser. I dessa är 14 tidningar och mediehus samt 3 personer nominerade.

”Det blev rekord i år när det gäller antalet inskickade bidrag! Väldigt kul att se så många bra exempel på god och innovativ journalistik men också kring affär och utveckling. Förra årets nyord var Tiktok. I år var det AI. Dessutom vill jag gärna ge beröm till bolagen för ambitiös nivå på utformningen av det inskickade underlaget, det underlättar juryns arbete”, säger Viveka Hansson, programdirektör TV4 och juryns huvudordförande.

Nominerade

Årets Dagstidning, Helhetspriset 2024

Aftonbladet

För att de hela tiden tittar framåt. Mot nästa generations läsare, mot den nya tekniken, mot nya intäkter och ny journalistik – i uppfriskande trots mot hinder i omvärlden. Nominerade till Årets Dagstidning är: Aftonbladet.

Dagens industri

En enormt stabil leverans på helheten, när många andra kurvor under året pekat åt fel håll. Ett genomgripande arbete inifrån och ut – som läsarna rikligt belönat. Nominerade till Årets Dagstidning är: Dagens industri.

Sydsvenskan

Ökade intäkter, fler läsare och ett stabilt resultat. Trots lågkonjunktur blev det här ett gott hundår för tidningen på alla sätt, med nytänkande, fler yngre läsare, AI och hyllad journalistik. Nominerade till Årets Dagstidning är: Sydsvenskan.

Jury Helhetspriset:

Huvudordförande Viveka Hansson, programdirektör TV4, Cilla Benkö, vd Sveriges Radio, Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige, Thomas Eriksson, konsult inom journalistik och digital affärsutveckling, Peter Mackhé, medieexpert Sveriges Annonsörer, Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Yvonne Pernodd, Europachef Business Sweden, Anna Rastner, content director Bauer Media Group, Hanna Stjärne, vd Sveriges Television, Otto Sjöberg, vd Mediarevolution Nu AB, Camilla Wallander, vd Berghs School of Communication, Ingela Wadbring, professor i journalistik/medieutveckling Mittuniversitetet Sundsvall, Olle Zachrison, chef för AI och nyhetsstrategi Sveriges Radio.

Årets Läsaraffär

SvD Dynastin

Glansen över den vågade satsningen på att skapa kvalitetsinnehåll fortsätter att skina. Vi älskar bra kvalitet och vi vill bara ha mer och mer… Nominerade till Årets Läsaraffär är: SvD Dynastin.

Stampen Media Digi-vad?

Att skapa stora förflyttningar kräver stort mod. Att inte göra förflyttningar skapar en osäker framtid. Att alla ska med är en framgångsfaktor för lyckade förändringar. Nominerade till Årets Läsaraffär är: Stampen Media Digi-vad?

Bonnier News +Allt

Med en genomarbetad ambition att demokratisera nyheter och att skapa ökad tillgänglighet ger spännande förutsättningar för en plats både för lokala och nationella nyheter och underhållning för den breda massan. Nominerade till Årets Läsaraffär är: Bonnier News +Allt.

Jury Årets Läsaraffär:

Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige, gruppordförande, Peter Mackhé, medieexpert Sveriges Annonsörer, Yvonne Pernodd, Europachef Business Sweden, Camilla Wallander, vd Berghs School of Communication

Årets Innovation

Expressen, vertikal video-lösning

Att möta användarna på användarnas villkor har varit framgång sedan länge och att våga skapa nya möten i den digitala världen är inte bara bra utan väldigt bra och borde inspirera många att följa efter!

Nominerade till Årets Innovation är: Expressen, vertikal video-lösning.

Warp News, AI-karaktären WALL-Y

Att låta kraften i de digitala verktygen få blomma ut skapar nya insikter och kunskaper.  Att leda istället för att följa är vågat även om vi alla vet att vi inte vet något om framtiden. Nominerade till Årets Innovation är: Warp News, AI-karaktären WALL-Y.

Aftonbladets personalisering

Att skapa bättre upplevelser skapar mersmak och viljan att stanna kvar längre är en framgång! Smartare och bättre är alltid bra för alla! Nominerade till Årets Innovation är: Aftonbladets personalisering.

Jury Årets Innovation:

Årets Bildjournalistik

De är så många att vi börjar tröttna på att döda dem, Dagens Nyheter

Med stort mod och stark närvaro tar bilderna oss tillbaka till Ukraina. Såväl rörliga bilder som stillbilder väver samman berättelsen och vi får följa med ända ner i krigets helvete – livet i skyttegravarna. Nominerade till Årets Bildjournalistik är: De är så många att vi börjar tröttna på att döda dem, Dagens Nyheter.

Gapet i tandvården, Expressen

Med ett klassiskt och effektivt grepp avslöjar kameran förhållanden som varken går att bortförklara eller försvara. Bilderna blir bärande bevis i ett gräv där oegentligheter inom ett viktigt område blottläggs och resultatet får stor betydelse för de drabbade. Nominerade till Årets Bildjournalistik är: Gapet i tandvården, Expressen.

Vredens dag, Expressen i Israel och Västbanken, Expressen

Genom starka bilder från Israel timmarna efter Hamas terrorattack känner vi de angripnas utsatthet och förtvivlan. Tidigt på plats blir bildberättandet vår guide, även till Israels militära uppmarsch som ska komma att leda till nästa fas i tragedin. Nominerade till Årets Bildjournalistik är: Vredens dag, Expressen i Israel och Västbanken, Expressen.

Jury Årets Bildjournalistik:

Hanna Stjärne, vd Sveriges Television, gruppordförande, Cilla Benkö, vd Sveriges Radio, Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Anna Rastner, content director Bauer Media Group

Vilka som nominerades i kategorierna Bevakning, Annonsaffär, Medieledare, Ljudjournalistik och Redaktion offentliggjordes igår och redovisas på TU:s sajt >>

Tävlingen är öppen för landets alla mediehus och vinnarna presenteras under branschdagen Årets Dagstidning den 20 mars. Mer om evenemangets program, medverkande och galafest finns på TU:s sajt >>

Mer info

För frågor om juryns arbete och de nominerade bidragen, kontakta:

Viveka Hansson, programdirektör TV4, huvudordförande, viveka.hansson@tv4.se

För frågor om Årets Dagstidning, kontakta:

Johan Taubert, vd TU, johan.taubert@tu.se, 076-545 24 05

Bodil Gidlund, projektledare TU, bodil.gidlund@tu.se 070-823 07 67

Om Tidningsutgivarna

Följ oss gärna på LinkedIn!

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se