SOS Alarms 112-pris går till aktörerna bakom räddningsinsatsen vid olyckan på Gröna Lund

2024 års 112-pris tilldelas Storstockholms brandförsvar, Södertörns Brandförsvarsförbund, Polisen och ambulanssjukvården för deras insatser i samband med sommarens olycka på Gröna Lund.

Pristagarna med blombuketter.
På bilden ses (fr v till h) Johan Szymanski, Johan Lundström, Emelie Törnell och Anders Hägglund som mottog 2024 års 112-pris.

Vid lunchtid, söndagen den 25 juni 2023, inträffade en allvarlig olycka på en nöjespark i centrala Stockholm. Larmet om en masskadesituation nådde räddningstjänst, ambulanssjukvård och polis omgående. På väg till olycksplatsen fick de information om att flera personer var svårt skadade och att det skulle komma att bli en komplicerad räddningsinsats.

De inblandade aktörerna fick idag, den 9 februari 2024, motta 112-priset i samband med SOS Alarms event ”112-dagen 2024” på temat ”Samverkan i orostid”.

Motiveringen till priset:

”112-priset 2024 tilldelas Storstockholms brandförsvar, Södertörns Brandförsvarsförbund, Polisen och ambulanssjukvården för räddningsaktionen i samband med bergochdalbaneolyckan på Gröna Lund i juni 2023. Deras insats var både effektiv och välfungerande i en mycket pressad och komplicerad situation. En prestation som visar prov på föredömligt samarbete och samverkan mellan de olika instanserna.”

Hör här hur de inblandade parterna arbetade med insatsen: 112-priset 2024 (youtube.com)

Priset mottogs på plats av:

• Johan Szymanski, regional insatsledare, Storstockholms brandförsvar
  • Johan Lundström, poliskommissarie, Polismyndigheten
  • Emelie Törnell, sjukvårdsledare, Ambulanssjukvården
  • Anders Hägglund, regional insatsledare/vakthavande befäl, Södertörns brandförsvarsförbund

Under eftermiddagen gavs även tillfälle att ta del av samtal med bland andra SOS Alarms VD Madeleine Raukas, Minister för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin, rikspolischef Petra Lundh samt talespersoner från myndigheter och företag.

En videoupptagning av hela 112-dagen kommer inom kort att publiceras på SOS Alarms hemsida. Bifogad bild är fri att använda i samband med nyhet om 112-dagen.

För mer information om 112-dagen och kontakt med pristagarna, vänligen besök www.sosalarm.se eller kontakta SOS Alarms pressjour på tel. 08-20 53 07 eller via e-post: press@sosalarm.se.

Vinnarna av 112-priset med blombuketter
Årets vinnare av 112-priset