SOS Alarm flyttar verksamhet från Karlstad

I samband med att Region Värmland startat larmcentral i egen regi stängs SOS Alarms central i Karlstad. Detta sker som ett led i de effektiviseringar bolaget gör som följd av regionens beslut. Nödnumret 112 kommer att fortsätta fungera som vanligt och berörda medarbetare erbjuds omplacering till andra SOS-centraler.

Operatör vid arbetsstation.

- Trycket på 112 ökar årligen och vi arbetar därför löpande med effektiviseringar för att säkra vår leveransförmåga. I samband med att regionen valt att starta en egen larmcentral har förutsättningarna och kostnadsbilden för att driva en central i Karlstad förändrats. Det har i sin tur gjort att det ekonomiskt och praktiskt blir svårt för oss att motivera fortsatt verksamhet i Karlstad, förklarar Jonas Lind, chef Produktion, SOS Alarm.

Förändringen berör ett 20-tal anställda som alla erbjuds fortsatt anställning vid någon av SOS Alarms övriga centraler. Rent praktiskt innebär förändringen att det framgent är regionens egen personal som kommer att göra vårdbedömningar när någon ringer 112 och efterfrågar ambulans. Övrig blåljusverksamhet berörs inte alls av denna förändring.

- Det är naturligtvis väldigt tråkigt att stänga en verksamhet som funnits i Karlstad sedan 1977 och vi har stor respekt för de känslor det här väcker hos våra medarbetare. Samtliga erbjuds omplacering till tjänster på våra andra centraler och nödnumret 112 kommer att fortsätta fungera på samma sätt som tidigare, säger Jonas Lind.

SOS Alarm, som årligen hanterar cirka 4 miljoner samtal via nödnumret 112, kommer efter nedläggningen av centralen i Karlstad att ha en lokal närvaro på 14 orter i Sverige. Nedläggningen av centralen i Karlstad bedöms medföra besparingar på cirka 8 miljoner kronor per år, främst kopplat till lokalhyror och driftskostnader.

För mer information, vänligen besök www.sosalarm.se eller kontakta SOS Alarms pressavdelning på e-post: press@sosalarm.se alt. tel. 08-205 307.

Operatör vid arbetsstation.