Sverigedemokraterna startar kyrkopolitiskt förbund

Sverigedemokraterna tar idag ett viktigt steg mot att ytterligare stärka och fördjupa sitt engagemang för Sveriges kristna värdegrund och kulturarv genom att officiellt starta ett kyrkopolitiskt förbund inom partiet. Detta nya förbund syftar till att samordna och intensifiera arbetet med de frågor som hanteras inom kyrkan på ett sätt som både respekterar den kristna trostraditionen och möter dagens utmaningar.

Initiativet till det kyrkopolitiska förbundet kommer i ett läge där intresset och engagemanget för kyrkans roll i samhället växer inom partiet.

- Jag är glad över att vi tar steget att upprätta ett förbund inom Sverigedemokraterna. Det är många inom partiet som är starkt engagerade för vår kristna värdegrund, vårt kristna kulturarv och de frågor som hanteras inom kyrkan, säger Daniel Engström, gruppledare SD Kyrkomötesgrupp.

Förbundet är tänkt att fungera som en bro mellan den traditionella kyrkopolitiken och partiets bredare politiska agenda, och därmed erbjuda en plattform för medlemmar som är särskilt intresserade av att vara med och utforma kyrkans framtida riktning.

- Att samordna detta på ett tydligare sätt inom ett förbund ser jag som ett steg i rätt riktning. Det blir lättare att styra kyrkopolitiken lite mer fristående från partipolitiken samtidigt som förbundet fortsatt kommer vara en del av partiorganisationen, fortsätter Julia Kronlid, ledamot i partistyrelsen och sammmanskallande i utredningen.

Det kyrkopolitiska förbundets målsättning är att stärka den svenska kyrkans roll som en bastion för tro och tradition, och att säkerställa att den kristna värdegrunden fortsätter att vara en ledstjärna i det svenska samhället.

- Genom att lyssna på både kyrkopolitiker och partiorganisationen har Sverigedemokraterna lagt grunden för ett förbund som kan gagna både kyrkan och partiet. Vi har försökt lyssna in såväl våra kyrkopolitiker som partiorganisationen i vår interna utredning och ett förbund inom partiet tror jag kan komma båda delar till gagn, avslutar Mattias Bäckström Johansson, partisekreterare för Sverigedemokraterna.

Sverigdemokraterna granskar utredningen om sjukförsäkringen5.4.2024 16:00:00 CEST | Pressmeddelande

"Utredningen om sjukförsäkringen i förändring” – Så heter den utredning som har analyserat och utvärderat de senaste årens förändringar i sjukförsäkringens regelverk. Sverigedemokraterna var med och genomförde dessa förändringar eftersom vi tidigt såg ett behov av att se över det dåvarande regelverket inom sjukförsäkringen. Nu har reformerna utvärderats och vi kommer att granska innehållet i utredningen med kritiska ögon.