Rekordmånga firar Alla hjärtans dag i år jämfört med de senaste åren
Enligt en färsk konsumentundersökning från Svensk Handel för Alla hjärtans dag 2024 visar det sig att hela fem av tio svenskar planerar att uppmärksamma kärlekens dag. Det är en markant uppgång jämfört med 2023.

Den största entusiasmen återfinns i de yngre åldersgrupperna, medan andelen som firar dagen sedan minskar med ökande ålder. De som har planer på att fira Alla hjärtans dag förväntas i genomsnitt spendera 510 kronor, vilket inkluderar inköp som blommor, presenter och restaurangbesök. För den samlade handeln innebär detta en beräknad försäljning på cirka 1 miljard kronor.
Klassiker vanligast på Alla hjärtans dag
Bland de populäraste presenterna för dagen återfinns klassiker som blommor och choklad, vilket återspeglas i svenskarnas inköpsvanor. I likhet med förra året är det vanligast att de som tänker uppmärksamma dagen gör det genom att köpa en present eller en blomma till någon. I år är det drygt varannan (58 procent) som har sådana planer. Det är också vanligt att bjuda på något i hemmet eller att bjuda någon på restaurang.
Högre försäljning i handeln än förra året
Den extra försäljning i detaljhandeln som genereras till följd av Alla hjärtans dag beräknas i år uppgå till cirka 1 miljard kronor, vilket kan jämföras med 800 miljoner förra året. Den högre förväntade försäljningen beror i huvudsak på att fler konsumenter uppger att de kommer uppmärksamma högtiden.
- Alla hjärtans dag påverkar svenska konsumenters beteende. En förväntad försäljning på 1 miljard kronor visar tydligt att vi mer än gärna inhandlar något extra till de vi håller kära, vilket har en märkbar inverkan på handeln, kommenterar Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Kvinnor köper även gåvor till föräldrar, barn och syskon
Bland kvinnorna är det vanligare att köpa en blomma eller en present till andra än sin partner. Till exempel till en förälder, ens barn eller syskon. Män spenderar å sin sida i genomsnitt 110 kr mer i samband med Alla hjärtans dag än vad kvinnor gör. Män bjuder i högre utsträckning på restaurangbesök samt köper oftare smycken för att uppmärksamma någon lite extra.
Betydelsefull – men inte hetast
Inom dagligvaruhandeln är det hela 48 procent av handlarna som uppger att Alla hjärtans dag spelar en betydande roll för försäljningen.
Ungefär var femte handlare (19 procent) anser att Alla hjärtans dag är en betydelsefull dag för försäljningen. Dagen rankas som den sjätte viktigaste högtiden av de tolv som Svensk Handel mäter.
- Trots att det finns handelshögtider som innebär en högre omsättning totalt, ska vi komma ihåg att Alla hjärtans dag är väldigt viktig för mer nischade handlare inom exempelvis blomster och konfektyr, avslutar Maria Mikkonen.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tillträdesförbud till butik – en svag lag med potential4.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler ansöker om tillträdesförbud och antalet beviljade ansökningar ökar. Men fortsatt avslås nästan hälften av alla ansökningar. Svensk Handel är kritiska och menar på att lagen om tillträdesförbud till butik inte ger handlarna det skydd som utlovats.
3 av 10 handlade second hand i oktober3.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
3 av 10 svenskar handlade second hand i oktober och försäljningen uppgick till drygt 1,3 miljarder kronor, vilket nästan exakt motsvarar försäljningssiffran för oktober 2024. Det är andra månaden i rad som utvecklingen följer fjolårets mönster.
Framtidstron inom dagligvaruhandeln stärks27.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Läget i handeln är fortsatt avvaktande, men även om förväntningarna framåt präglas av försiktighet finns några ljusglimtar. Handelsbarometern för november visar att framtidsförväntningarna inom dagligvaruhandeln stärktes, medan de var oförändrade inom sällanköpsvaruhandeln och föll inom partihandeln.
E-handeln går starkt inför årets mest intensiva veckor24.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för oktober månad till 13,1 miljarder kronor. Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.
Rekordmånga planerar att handla under Black Week20.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
57 procent av svenskarna planerar att handla under Black Week 2025 och 64 procent uppger att de kommer köpa julklappar under veckan. Enligt Svensk Handels prognos kommer årets försäljning uppgå till 10,2 miljarder kronor, vilket är en ökning från 9,7 miljarder år 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum