Vikande klädförsäljning i januari samtidigt som skohandeln ökade
Svensk Handels Stilindex för januari månad visar att klädhandeln hade en tuff inledning av 2024, medan skohandeln fortsätter att rapportera om ökad försäljning. Månadens resultat bekräftar bilden av att många företag fortsatt möter utmaningar till följd av det ekonomiska läget.
Klädförsäljningen i januari, som ökade med 0,7 procent jämfört med januari föregående år. Även skohandeln noterades för en ökning på 12,3 procent. Resultaten i Stilindex presenteras i löpande priser, och utgår man från de senast presenterade inflationssiffrorna för kläder, innebär januarisiffrorna en minskning i volym för klädhandeln.
Januari 2024-2023 |
Januari 2024-2022 |
Ackumulerat 24/23 |
Ackumulerat 24/22 |
|
Kläder |
0,7% |
24,1% |
0,7% |
24,1% |
Skor |
12,3% |
35,6% |
12,3% |
35,6% |
Kommentarer från Svensk Handel
- Skohandeln har verkligen ett positivt momentum just nu. För fjärde månaden i rad uppvisar delbranschen positiva siffror. Särskilt imponerande blir det givet konsumenternas urholkade köpkraft. Men vi ser samtidigt hur rea-perioderna förlängs in i januari, vilket kan innebära ett uppsving i försäljning, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
- Klädhandelns volymminskning bekräftar det vi får höra från branschen. Det är fortsatt mycket kunder som besöker såväl fysiska butiker som e-handel, men man konsumerar betydligt mindre. Men man ska ha med sig att det hade kunnat vara värre. Jämförelsetalen 2023 var ovanligt höga till följd av att vi under 2022 fortsatt levde med pandemirestriktioner, säger Sofia Larsen.
- Likt för andra delar av handeln tror vi att optimismen inom branschen kommer att öka gradvis under 2024. Detta givetvis förutsatt att inflationen fortsätter ned, samtidigt som Riksbanken under året sänker styrräntan. Godare tider är alltså att vänta så småningom, säger Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tre av fyra tillträdesförbud till butik överträddes 20232.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lagen om tillträdesförbud till butik ger inte handlarna det skydd som utlovats. Trots att mer än tre år gått sedan lagen infördes gör domstolarna fortsatt helt olika tolkningar, visar en omfattande analys som Svensk Handel gjort. - Det är ett lotteri. Såhär kan det inte fungera i en rättsstat, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.
Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln29.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter en inledning av året där optimismen bland handlarna steg förhållandevis kraftigt från låga nivåer, är tongångarna nu betydligt mer avvaktande. De ökningar som trots allt noteras sker från låga nivåer, vilket innebär att branschen fortsatt är pressad till följd av den tuffa ekonomiska situationen. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för april månad.
Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för second hand befinner sig fortsatt på en hög nivå. Omsättningen i mars var 1,6 miljarder kronor, vilket innebär att den totala omsättningen för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor. Även denna månad var e-handeln den dominerande försäljningskanalen för second hand. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för mars månad.
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum