SOS Alarm flyttar verksamhet från Karlstad
I samband med att Region Värmland startat larmcentral i egen regi stängs SOS Alarms central i Karlstad. Detta sker som ett led i de effektiviseringar bolaget gör som följd av regionens beslut. Nödnumret 112 kommer att fortsätta fungera som vanligt och berörda medarbetare erbjuds omplacering till andra SOS-centraler.
- Trycket på 112 ökar årligen och vi arbetar därför löpande med effektiviseringar för att säkra vår leveransförmåga. I samband med att regionen valt att starta en egen larmcentral har förutsättningarna och kostnadsbilden för att driva en central i Karlstad förändrats. Det har i sin tur gjort att det ekonomiskt och praktiskt blir svårt för oss att motivera fortsatt verksamhet i Karlstad, förklarar Jonas Lind, chef Produktion, SOS Alarm.
Förändringen berör ett 20-tal anställda som alla erbjuds fortsatt anställning vid någon av SOS Alarms övriga centraler. Rent praktiskt innebär förändringen att det framgent är regionens egen personal som kommer att göra vårdbedömningar när någon ringer 112 och efterfrågar ambulans. Övrig blåljusverksamhet berörs inte alls av denna förändring.
- Det är naturligtvis väldigt tråkigt att stänga en verksamhet som funnits i Karlstad sedan 1977 och vi har stor respekt för de känslor det här väcker hos våra medarbetare. Samtliga erbjuds omplacering till tjänster på våra andra centraler och nödnumret 112 kommer att fortsätta fungera på samma sätt som tidigare, säger Jonas Lind.
SOS Alarm, som årligen hanterar cirka 4 miljoner samtal via nödnumret 112, kommer efter nedläggningen av centralen i Karlstad att ha en lokal närvaro på 14 orter i Sverige. Nedläggningen av centralen i Karlstad bedöms medföra besparingar på cirka 8 miljoner kronor per år, främst kopplat till lokalhyror och driftskostnader.
För mer information, vänligen besök www.sosalarm.se eller kontakta SOS Alarms pressavdelning på e-post: press@sosalarm.se alt. tel. 08-205 307.
Kontakter
PresskontaktSOS Alarms presstjänst
Tel:08-205 307press@sosalarm.seBilder
SOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla
SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.
Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.
SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och regioner. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.
Följ SOS Alarm Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB
Första spadtaget för Sverigeunik ledningsbyggnad i Timrå23.10.2024 15:36:36 CEST | Pressmeddelande
Nu har arbetet med att bygga landets mest moderna ledningsbyggnad för alarmering och räddningstjänst börjat.
Ny rutin för utlämnande av händelseinformation i Västra Götaland26.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Från och med den 1 oktober sker förändringar i presstjänsten Händelseinformation till media hos SOS Alarm. I samband med en ny organisation för alarmeringstjänsten i Västra Götalandsregionen upprättas en ny mediaservicefunktion hos Sjukvårdens larmcentral (SvLc).
SOS Alarm och Västra Götalandsregionen ingår nytt partnerskapsavtal5.9.2024 14:30:00 CEST | Pressmeddelande
Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden i Västra Götalandsregionen har beslutat om ett nytt partnerskapsavtal med SOS Alarm. Partnerskapet innebär att SOS Alarm och Västra Götalandsregionen inleder ett nytt samarbete gällande hanteringen av larmtjänsten. SOS Alarm får i uppdrag att ombesörja den initiala bedömningen genom prioritering av vårdsökande på 112. Västra Götalandsregionen (Sjukvårdens larmcentral, SvLc) hanterar sedan dirigeringen av regionens ambulansresurser. Avtalet träder i kraft den 1 oktober 2024 och gäller i två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.
SOS Alarm och Tryva ingår partnerskap för att höja brandsäkerheten i flerbostadshus28.8.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
SOS Alarm inleder samarbete med Tryva, en innovativ aktör inom uppkopplat och trådlöst brandskydd, för att höja brandsäkerheten i flerbostadshus. Det gemensamma målet är att möjliggöra snabbare insats vid brand.
Region Stockholm och SOS Alarm ingår nytt samarbetsavtal28.8.2024 08:52:07 CEST | Pressmeddelande
Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Stockholm har beslutat om ett nytt samarbetsavtal med SOS Alarm. Avtalet innebär att SOS Alarm får i uppdrag att prioritera vårdärenden samt dirigera ambulanser och vissa andra prehospitala resurser. SOS Alarm kommer även att hantera Sms-livräddare vilket innebär att privatpersoner som ansluter sig i appen Sms-livräddare kan larmas till ett befarat hjärtstopp för att påbörja en hjälpinsats i väntan på ambulans. Avtalet löper under två år med möjlighet till förlängning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum