Hyresgästföreningen  Region Aros-Gävle

Hyresförhandlingar avslutade i Sandviken: Uppgörelse nådd med Fastighetsägarna MittNord

Efter intensiva förhandlingar har parterna i Sandviken nått en uppgörelse. Fastighetsägarna MittNord (FÄ) och Hyresgästföreningen har enats om en hyreshöjning på 5,3 procent från och med den 1 januari 2024.

- Vi är medvetna om att hyreshöjningen är betydande, men den ligger i linje med nivåerna som förhandlas fram i andra delar av landet. Vi befinner oss i en utmanande tid för både hyresgäster och fastighetsägare. Fastighetsägarna ville initialt ha en hyreshöjning på 11procent, vilket understryker vikten av att ta ett ansvarsfullt och balanserat tillvägagångssätt i förhandlingarna. Vårt mål är att säkerställa en god förvaltningskvalitet samtidigt som vi strävar efter att göra uppgörelser som gynnar hyresgästerna så mycket som möjligt, säger Magnus Lager, förhandlare på Hyresgästföreningen region Aros-Gävle.

I januari lämnade FÄ förhandlingarna i fem kommuner i Gävleborg, nämligen Gävle, Hudiksvall, Ockelbo, Sandviken och Söderhamn, till hyresnämnden för avgörande av skiljeman. Sedan tidigare har en uppgörelse träffats angående Gävle. Nu har FÄ beslutat att dra tillbaka ärendet i Sandviken och i stället förhandla direkt med Hyresgästföreningen. Detta visar på en positiv vilja att hitta lösningar och göra upp på lokal nivå.

- Vi är glada över att ha nått enighet med Fastighetsägarna MittNord. Det visar att det går att finna framkomliga vägar och göra upp för att nå en hållbar lösning för både hyresvärdar och hyresgäster, säger Magnus Lager.

Sedan tidigare har vi också nått uppgörelser i grannlänet Dalarna, där det finns överenskommelser mellan Hyresgästföreningen och FÄ MittNord i nästan alla kommuner i länet. Dessa uppgörelser gynnar både hyresgäster och fastighetsägare genom att skapa en stabil och förutsägbar situation för båda parter. Att förhandla direkt och nå gemensamma överenskommelser är ett alternativ att föredra jämfört med att skicka ärenden till skiljeman.

- Med tanke på den positiva utvecklingen i Sandviken bör FÄ MittNord överväga att återkalla de övriga ärendena i Gävleborg och återvända till förhandlingsbordet för att söka lokala lösningar tillsammans med Hyresgästföreningen. Detta skulle främja en fortsatt konstruktiv dialog och bidra till att säkerställa en hållbar och harmonisk relation mellan parterna, avslutar Magnus Lager.

Kontakt: Magnus Lager, Förhandlare 073-849 13 02 eller magnus.lager@hyresgastforeningen.se

Följ Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle

Skiljeman har avgjort hyrorna för privata hyresvärdar i sex kommuner i Uppsala län8.4.2024 15:35:22 CEST | Pressmeddelande

Efter att Fastighetsägarna MittNord avbröt förhandlingarna och valde tvist i stället för lokal förhandling så har nu den oberoende skiljemannen kommit med en rekommendation om hyreshöjning för 2024. Rekommendationen innebär hyreshöjningar i ett spann mellan 5,2 och 5,8. Kommunerna som berörs är Heby, Håbo, Knivsta, Tierp, Uppsala och Östhammar. Fastighetsägarna krävde höjningar på tolv procent.