Cheerleading deltar på SM-veckan 2025

Cheerleading har, i konkurrens med många andra idrotter, blivit utvald till att vara en av idrotterna på SM-veckan vinter 2025. Mästerskapsveckan anordnas i Borås 3-9 februari 2025. Deltagande cheerleadingklasser är Group Stunt och Partner Stunt, samt den nya klassen Performance Cheer Pom Doubles.

Group Stunt från Boråsföreningen Musketeers Funky Cheer. Foto: Pelle Haglund

Med drygt en månad kvar till cheerleadingens första deltagande på SM-veckan någonsin står det klart att cheerleading även är invalda till SM-veckan 2025.

– Det känns fantastiskt att vi får vara med på nästa SM-veckan just i Borås. Cheerleading har ett starkt och etablerat fäste i regionen med många utövare och flera lokala föreningar, samt en stark historik av tävlingar, säger Svenska Cheerleadingförbundets generalsekreterare Katarina Eriksson.

SM-veckan 2024 hålls i Luleå och Boden. Cheerleading tävlar söndag 24 mars under eftermiddag/kväll. Finalen sänds på SVT kl. 17-18.

Cheerleadingklasser på SM-veckan 2025:

Group Stunt Senior
Klassen Group Stunt Senior är öppen för både manliga och kvinnliga tävlande. I klassen tävlar en stuntgrupp bestående av fyra eller fem personer. Gruppen utför olika stunts och basket tossar, dvs lyft och kast, koreograferat till musik. Domare sätter poäng på ett domarprotokoll som består av kategorierna svårighet, utförande, form, utstrålning och övergångar.

Partner Stunt Senior
Klassen Partner Stunt Senior är öppen för både manliga och kvinnliga deltagare och består av två utövare. Paret utför endast olika stunt, de vill säga när man lyfter varandra i takt till musik. Klassen bedöms av domare som tittar på teknik och svårighet.

Performance Cheer Pom Doubles Senior
Klassen Performance Cheer Pom Doubles Senior är ny för SM-veckan 2025. Klassen är öppen för manliga och kvinnliga deltagare och består av två tävlande. Paret tävlar med ett program som består av bland annat hopp och motions koreograferat till musik. Det som utmärker klassen är att utövarna använder pom poms under hela programmet, vilket förstärker budskapet och uttrycket.

Performance Cheer Pom Doubles gör även debut på World Games i Chengdu, Kina under 2025.

Foto: PeO Jakobsson

Musketeers Funky Cheer. Foto: PeO Jakobsson