Juryn är redo – nu reser Svenska hjältar ut i landet
Aftonbladet har sedan år 2007 hyllat personer som agerat med civilkurage och medmänsklighet. Nu presenteras Svenska hjältar i en helt ny tappning, med hyllningar på plats ute i landet där hjältedåden skett.

Efter 16 år med Svenska hjältar-galan presenterar Aftonbladet i vår ett helt nytt tv-koncept för Svenska hjältar, optimerat för att nå ut till ännu fler tittare. Precis som tidigare år kommer civilkurage, mod och medmänsklighet att vara i fokus. Nytt för i år är att hjältarnas egna berättelser kommer att ta större plats.
– Eftersom sättet som vi tittar på tv förändrats sedan starten 2007 gör vi nu ett omtag för att få hjältarnas berättelser att nå ut till ännu fler, framför allt i den yngre målgruppen. Svenska hjältar är något av det absolut finaste vi på Aftonbladet har och vi är tacksamma för alla nomineringar som kommer in, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Det nya konceptet för Svenska hjältar kommer att presenteras i april med publicering på Aftonbladet och i Aftonbladets kanaler på sociala medier. Årets Svenska hjältar kommer även fortsättningsvis att utses av en extern jury. Nya namn i juryn i år är Charlotte Kalla, Marcus & Martinus och Hasse “Kvinnaböske” Andersson. Med i juryn sedan tidigare år är Zeina Mourtada och Marika Carlsson.
– Det känns fint att få vara en del av Svenska hjältars jury som uppmärksammar människor som genom sina insatser gör skillnad på riktigt. Jag hoppas att jag själv inspireras till att fortsätta prioritera det som är viktigt i livet genom att få ta del av de nominerades berättelser, säger Charlotte Kalla.
Under 2023 och 2024 har Svenska hjältar fått in över 12 000 nomineringar. Av dessa utser juryn fem hjälteinsatser som kommer att prisas i april.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Angelica Öhagen, projektledare, Aftonbladet. Telefon: 070-1622415. E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum