Utredningen om arbetskraftsinvandring missar målet

Ytterligare åtstramningar av möjligheten för personer att komma till Sverige för att arbeta är inte vad svensk arbetsmarknad behöver, anser tjänsteföretagens organisation Almega.

Patrick Joyce, chefekonom, Almega
Patrick Joyce, chefekonom, Almega Foto: Kate Gabor

Utredningen om en behovsprövad arbetskraftsinvandring presenterade sina förslag i dag. Som väntat föreslår utredningen flera omfattande åtstramningar av reglerna för arbetstillstånd och några mindre förenklingar.

Det mest omfattande förslaget var väntat och innebär att inkomstgolvet för arbetstillstånd höjs till 34 200 kronor – motsvarande 100 procent av medianlönen. Yrken med brist på arbetskraft kan undantas från inkomstgolvet.

– Höjningen av lönegolvet innebär att nästan hälften av dagens arbetstillstånd kommer att dras in när de löper ut. I praktiken blir det stopp för arbetskraftsinvandring till de flesta yrken utom de mest kvalificerade. Yngre ingenjörer och tekniker riskerar att bli stoppade, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega, och fortsätte:

– Möjligheten till undantag mildrar skadan en aning men innebär att myndigheter och Regeringskansliet ska avgöra vilka yrken och branscher som ska omfattas, i stället för de företag och offentliga arbetsgivare som faktiskt ska anställa till verksamheterna. Detta kommer att bli ett stort problem inte minst i norr, där det råder brist på arbetskraft inom de flesta yrken.

Utredningen föreslår att arbetstillstånd inte ska beviljas till yrken där det avslöjats omfattande missbruk av reglerna för arbetskraftsinvandring. I ett första steg föreslår den att personliga assistenter och bärplockare utesluts från möjligheten till arbetstillstånd.

– Fusk ska bekämpas men då genom att klämma åt det fåtal företag som inte följer reglerna, inte genom en kollektiv bestraffning av alla företag i en bransch, säger Patrick Joyce.

Utredningen föreslår också att spårbytesreglerna som ger asylsökande utan tillräckliga skäl för uppehållstillstånd möjlighet att stanna som arbetskraftsinvandrare tas bort.

– Det är bra. Spårbytare är i en utsatt situation och har kunnat utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Om spårbytet tas bort kommer sannolikt en stor del av missbruket att försvinna, säger Patrick Joyce.

Utredningen skulle också föreslå åtgärder för att främja den kvalificerade arbetskrafts­invandringen som blir allt viktigare. Utredningen lägger ett par mindre förslag som ska underlätta för forskare och personer inom vissa legitimationsyrken inom vården att få arbetstillstånd.

– De lättnader som utredningen föreslår är välkomna men otillräckliga. De kommer inte räcka för att locka hit alla de högkvalificerade experter som verkligen behövs på många områden. För att detta ska ske måste handläggningstiderna för arbetstillstånd kortas och mottagandet av anhöriga förbättras, säger Patrick Joyce.

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt 11 000 medlemsföretag med sammanlagt närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstesektorn. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se.

Ny skrift: Därför är välfärdsföretagen nödvändiga17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Välfärdsföretagen stärker Sverige. Dessvärre överröstas argumenten som leder detta i bevis ofta i debatten. I en ny skrift tar Almega ett bredare grepp om välfärdsföretagens bidrag till svenska samhället och varför Sverige behöver fler privata aktörer. "Konkurrens leder till högre kvalitet, det gäller givetvis också inom välfärden”, säger Fredrik Segerfeldt, näringspolitisk expert på Almega.

Välkommet initiativ till ny AI-strategi för Sverige – här är tjänstesektorns medskick!20.3.2024 11:29:31 CET | Pressmeddelande

Almega välkomnar AI-Swedens förslag till en ny AI-strategi för Sverige som presenterades idag. “Initiativet belyser behovet av mer handlingskraft från regeringens sida och att Sverige omgående behöver få på plats en ny nationell AI-strategi som främjar svensk konkurrenskraft.”, säger Moa Tivell, näringspolitisk expert på Almega. Samtidigt är det tjänstesektorn som kommer i högsta grad påverkas av generativ AI.