E.ONs unika energilösning minskar Medicon Village klimatavtryck

E.ON och Medicon Village Science Park har ingått ett avtal för fortsatt samarbete, drift och utveckling av det prisbelönta energisystemet E.ON ectogrid™.

E.ON ectogrid™ använder en ackumulatortank för att passivt balansera nivåerna av varmt och kallt vatten i systemet. När ackumulatortanken inte räcker till för att balansera skillnader mellan värme- och kylabehov i ett system använder E.ON ectogrid™ aktiv balansering för att tillföra eller avyttra energin. Foto: Medicon Village

Sedan starten 2019 har energisystemet ectogrid™ successivt utvecklats. Detta har resulterat i att den tillförda energin till Medicon Village Science Park nu har minskat med 50 procent, vilket motsvarar uppvärmningen av cirka 400 villor. Samtidigt har CO2-utsläppen minskat med 70 procent. Med det nya avtalet med E.ON säkerställs en fortsatt långsiktig energileverans.

– För vår Science Park som ska skapa värden för människors hälsa och bättre liv är det viktigt att även främja innovationer som leder till ett minskat klimatavtryck. Vår största möjlighet från ett fastighetsperspektiv att bidra till en hållbar utveckling är att minimera vår energianvändning. E.ON ectogrid™ är en avgörande del för att uppnå en minskning av tillförd energi och viktig när Medicon Village som första forskarpark i Skandinavien hållbarhetsverifierades enligt standarden ISO 26000 säger Erik Jagesten, vd för Medicon Village Fastighets AB.

Med E.ON ectogrid™ kan överskottskyla och överskottsvärme från en byggnad användas för att sänka respektive höja temperaturen i en annan. Detta innebär även att man delar och balanserar energi inte bara inom området utan också med 300 lägenheter i anslutning till Medicon Village Science Park. På så vis kan lågvärdig överskottsvärme och kyla som normalt går till spillo tas tillvara, och områdets totala behov av tillförd energi reduceras.

– Samarbetet med Medicon Village är av stor betydelse för vidare expansion av E.ON ectogrid™. Intresset för E.ON ectogrid™ är stort både i Sverige och internationellt och att vi nu får fortsatt förtroende av Medicon Village är ett bevis på att produkten är kommersiellt gångbar och redo för en större marknad, säger Johan Mörnstam, vd för E.ON Sverige.

Nyligen fick E.ON ectogrid™ stor uppmärksamhet på klimatkonferensen COP28 i Dubai där energisystemet vann priset Energy Transition Changemakers i konkurrens med cirka 1 000 andra innovativa projekt som driver energiomställningen.

Medicon Village Science Park är den naturliga noden för forskning och företagande med inriktning på Life Science i Sydsverige. Genom att underlätta gränsöverskridande samarbeten skapas förutsättningar för att medicinska framsteg ska ge fler människor ett friskare och hälsosammare liv. På Medicon Village arbetar 2 800 personer i 185 företag och organisationer. Fastighetsverksamheten hanteras av Medicon Village Fastighets AB och innovationsverksamheten av Medicon Village Innovation AB. Båda bolagen är helägda av "Mats Paulssons stiftelse för forskning, innovation och samhällsbyggande”. Överskottet från verksamheten återinvesteras i akademisk forskning och utveckling.