Stark öppning på året för e-handeln
Svensk Handels E-handelsindikator för januari månad skattar e-handelns omsättning till 11,6 miljarder kronor. Det är en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023 och den starkaste månadsutvecklingen sedan mars 2021.
Svensk Handels E-handelsindikator för januari månad skattar e-handelns omsättning till 11,6 miljarder kronor. Det är en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023 och den starkaste månadsutvecklingen sedan mars 2021.
Efter en lång period av i huvudsak negativa utvecklingstal presterade e-handeln den starkaste månadsutvecklingen på nästan tre år. Svaga jämförelsemånaderna både i januari 2023 och januari 2022 bör dock hållas i åtanke när utvecklingen ska värderas. Fullt upp till nivån samma månad under det starka e-handelsåret 2021 nådde omsättningen inte. Den totala omsättningsökningen på 19 procent i löpande priser motsvarar en ökning av den totala e-handelsvolymen med cirka 14 procent i januari.
-Det här var ett trendbrott som många aktörer inom branschen verkligen behövde. Att kunderna sökte sig till e-handeln under januari, och spenderade betydligt mer, kan till viss del tillskrivas att reaperioderna efter högtiderna i december förlängts, och nu pågår en bit in i det nya året, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Andelen som e-handlade ökade från 64 procent i januari förra året till 66 procent i år. Den huvudsakliga förklaringen till den ökade omsättningen återfinns dock i en ökning av den genomsnittliga totala köpesumman per e-handelskonsument. Utvecklingstal per varukategori presenteras först i samband med avslutningen av första kvartalet men preliminära indikationer vittnar om stark omsättningsutveckling i flertalet kategorier under januari jämfört med samma månad under fjolåret.
-Januari är som bekant en av de svagare e-handelsmånaderna, och vi var oroliga för att den negativa trenden vi sett de senaste månaderna skulle fortsätta in i 2024. Så blev inte fallet, och vi hoppas nu på fortsatt på en positiv utveckling under 2024 säger Per Ljungberg.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Dokument
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tre av fyra tillträdesförbud till butik överträddes 20232.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lagen om tillträdesförbud till butik ger inte handlarna det skydd som utlovats. Trots att mer än tre år gått sedan lagen infördes gör domstolarna fortsatt helt olika tolkningar, visar en omfattande analys som Svensk Handel gjort. - Det är ett lotteri. Såhär kan det inte fungera i en rättsstat, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.
Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln29.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter en inledning av året där optimismen bland handlarna steg förhållandevis kraftigt från låga nivåer, är tongångarna nu betydligt mer avvaktande. De ökningar som trots allt noteras sker från låga nivåer, vilket innebär att branschen fortsatt är pressad till följd av den tuffa ekonomiska situationen. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för april månad.
Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för second hand befinner sig fortsatt på en hög nivå. Omsättningen i mars var 1,6 miljarder kronor, vilket innebär att den totala omsättningen för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor. Även denna månad var e-handeln den dominerande försäljningskanalen för second hand. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för mars månad.
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum