Västtrafik

Västtrafiks butik i Trollhättan stänger

Dela

Den 1 mars stänger Västtrafik sin butik i Trollhättan. Anledningen är få besökare. I stället är kunder som vill få hjälp att köpa biljett välkomna till något av Västtrafiks flera försäljningsombud i Trollhättan.

Västtrafikbutiken i Trollhättan stänger 1 mars.
Västtrafikbutiken i Trollhättan stänger 1 mars. Foto: Eddie Löthman

I dag köper cirka 90 procent av Västtrafiks resenärer sina biljetter i appen Västtrafik To Go. Bara 1 procent av Västtrafiks biljetter säljs i butikerna och butiken i Trollhättan är inget undantag. Antalet besökare är lågt och den 1 mars stänger därför butiken.

– Vi möter kundernas alltmer digitala vanor samtidigt som vi tar ansvar för att våra skattemedel används på ett sätt som kommer fler resenärer till nytta, säger försäljningschef Karin Wadmark.

Fler försäljningsombud till Trollhättan

Det finns sedan tidigare fyra försäljningsombud i Trollhättan dit resenärer som vill köpa biljetter kan vända sig, bland annat Sött och salt på Kungsgatan och MyWay Kronogårdskiosken. Västtrafik ser över möjligheten att öppna ett nytt försäljningsombud i Trollhättans resecentrum. Hos ett försäljningsombud kan resenären ladda eller skaffa ett Västtrafikkort med period- och dygnsbiljetter samt kontoladdning.

Ett försäljningsombud kan ge råd om vilken biljett som passar bäst för deras resor och se vilket saldo resenärer har på sitt kort samt skriva ut giltighetsbevis och ta emot värdecheckar. För andra frågor är kunder välkomna att kontakta Västtrafiks kundservice via telefon, chatt och mejl. Det finns också ett telefonnummer för de kunder som har frågor om tillgängligheten för sin resa. Där svarar personal som är utbildade i just i tillgänglighetsfrågor.  

Nio av tio butiker i Västra Götaland stängs 

Sedan 1 mars 2023 har Västtrafik successivt stängt sina butiker runt om i regionen. Från 1 mars 2024 kommer det finnas en av nio butiker kvar, den på Nils Ericson Terminalen i Göteborg. Där finns fortfarande ett stort besöksantal och butiken kommer att bli ett kundcenter som kan hjälpa kunder med mer än bara biljettärenden. 

– Vi räknar med att spara ungefär 25-30 miljoner kronor per år genom att stänga butikerna. Det är pengar vi i stället kan använda på att utveckla och förbättra kollektivtrafiken, säger försäljningschef Karin Wadmark. 

 Här kan du köpa biljetter till kollektivtrafiken 

  • Appen Västtrafik To Go
  • Sött och salt, Kungsgatan 51
  • MyWay Kronogårdskiosken
  • Stora Coop Överby
  • NÄL, informationen

Kontakter

Västtrafiks presstjänst

Presstjänsten svarar på medias frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.
Maila eller ring oss så hjälper vi dig.

Tel:0771-41 43 99press@vasttrafik.se

Bilder

Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.

Följ Västtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Västtrafik

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye