Porsche presenterar två nya laddhybridversioner av Panamera
Porsche utökar sitt utbud av Panamera laddhybrider med de nya modellerna 4 E-Hybrid och 4S E-Hybrid. De nya modellerna erbjuder imponerande accelerationsvärden och prestanda samt stark E-Performance – räckvidden med eldrift är nu uppe i 96 kilometer.

Porsche utökar sitt utbud av drivlinor för sportsedanen Panamera. Som en del av E-Performance-strategin har Panamera 4 E-Hybrid och Panamera 4S E-Hybrid lagts till i portföljen från och med nu. Det är Porsches svar på det särskilt stora intresset för effektiva och dynamiska laddhybriddrivlinor på många marknader.
Optimerad laddhybriddrivlina
Panamera 4 E-Hybrid är särskilt effektiv och mångsidig. För att åstadkomma kraftfull acceleration har Porsche kombinerat en ny laddhybriddrivlina med en markant uppgraderad 2,9-liters V6-biturbomotor (224 kW/304 hk). Systemeffekten på 346 kW (470 hk) och det maximala vridmomentet på 650 Nm möjliggör acceleration från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder och en topphastighet på 280 km/h. Den helelektriska räckvidden för Panamera 4 E-Hybrid ökar till 96 kilometer enligt WLTP-cykeln (EAER City).
Panamera 4S E-Hybrid lägger större vikt vid kördynamik och konstant kraftutveckling i det övre varvtalsområdet. Den sexcylindriga 2,9-liters biturbomotorn har en effekt på 260 kW (353 hk). Systemet har en effekt på 400 kW (544 hk) och ett maximalt vridmoment på 750 Nm. Det gör att Panamera 4S E-Hybrid kan accelerera från 0 till 100 km/h på 3,7 sekunder och nå en topphastighet på 290 km/h.
Jämfört med föregående generation erbjuder de nya Panamera E-Hybrid-modellerna längre elektrisk räckvidd, snabbare laddningshastighet, bättre gasrespons och bättre körprestanda i nästan alla situationer. Med 25,9 kWh (brutto) ger det nya högvoltsbatteriet cirka 45 procent mer kapacitet på ett jämförbart utrymme. Samtidigt förkortar den nya fordonsmonterade 11 kW-laddaren laddningstiden till två timmar och 39 minuter. Med 140 kW (190 hk) och 450 Nm vridmoment erbjuder den helt nya elmotorn betydligt mer effekt än sin föregångare. Den är även integrerad i huset på ett effektivt och viktoptimerat sätt och i PDK-växellådans oljekylkretslopp. Den interna rotorkonstruktionen (rotorn roterar inuti statorn) minskar masströgheten med 50 procent, vilket förbättrar gasresponsen. Med en regenerering på upp till 88 kW bidrar elmotorn också till den betydligt större elektriska räckvidden hos Panamera E-Hybrid-modellerna.
E-Hybrid-körlägen med optimerad strategi
De fyra optimerade E-Hybrid-specifika körlägena samt de förbättrade Sport- och Sport Plus-lägena optimerar effektiviteten hos E-Hybrid-modellerna ytterligare. Fordonen startar alltid i det helelektriska läget E-Power. Om batteriets laddningsnivå underskrider ett visst minimivärde växlar systemet automatiskt till läget Hybrid Auto, som anpassar driftstrategin till den aktuella körsituationen. Vid aktiv ruttstyrning i Hybrid Auto optimeras dessutom driftstrategin ytterligare med hjälp av information om den kommande rutten. På så sätt kan andelen elektriskt körda sträckor i stadstrafik maximeras och effektiviteten ökas. Systemet använder både fordons- och navigationsdata för detta.
I E-Hold-läget bibehålls batteriets aktuella laddningsnivå. I E-Charge-läget laddar däremot förbränningsmotorn batteriet till upp till 80 procent utanför städer och i hastigheter över 55 km/h, medan Panamera utnyttjar hybriddriftens effektivitetsfördelar i stadstrafik. I lägena Sport och Sport Plus sänker Porsche batteriets målladdningsnivå till 20 respektive 30 procent (tidigare 30 respektive 80 procent). Detta ökar effektiviteten utan att kompromissa med prestandan.
E-Hybrider med innovativ aktivt chassi
Porsche utrustar som standard alla varianter av nya Panamera med en adaptiv tvåkammarsluftfjädring inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM) med tvåventilsdämpare. Som tillval till E-hybrid-modellerna finns det innovativa aktiva chassit Porsche Active Ride. Det kombinerar förmågan att erbjuda optimerad väghållning och kurvtagningsförmåga med hög komfort. Varje enskild dämpare – även dessa utrustade med tvåventilsteknik – har en elektriskt manövrerad hydraulpump som drivs av 400-voltssystemet och kan användas för att aktivt bygga upp krafter i fjädrings- och kompressionsriktningen. På så sätt absorberar chassit nästan helt karossrörelser som orsakas av ojämnheter i vägbanan och håller bilen horisontell vid dynamiska körmanövrer. Dämparna arbetar med upp till 13 Hz, vilket innebär att de kan anpassa inställningen upp till 13 gånger per sekund och därmed reagera blixtsnabbt på den aktuella körsituationen. Tekniken möjliggör även innovativa funktioner som överkompensering av krängnings- och nigningsrörelser samt höjning av karossen vid in- och urstigning.
Sportiga detaljer och utökad grundutrustning
De nya E-Hybrid-modellerna har fått samma uppdaterade och atletiska design som övriga nya Panamera-modeller. Frampartiet kännetecknas som standard av Matrix LED-strålkastare i omarbetad design och ett nytt horisontellt luftintag som kompenserar för drivlinans ökade luftbehov. Baktill utmärker sig nya Panamera med ett tvärgående bakljus i ny design och en ramlös bakruta som skapar harmoniska linjer över bakpartiet.
Som standard är Panamera 4 E-Hybrid utrustad med 19”-fälgar, svarta bromsok och LED Matrix-strålkastare. Det innovativa högupplösta LED-belysningssystemet HD Matrix finns som tillval. Panamera 4S E-Hybrid särskiljer sig med 20”-fälgar i Panamera AeroDesign, silverfärgade sportavgasrör och röda bromsok. Bromsok i Acid Green och högglanssvart finns som tillval. Panamera 4S E-Hybrid bromsar som standard med tiokolvsbromsok på framaxeln. Som alternativ finns PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) i kombination med 21-tumsfälgar för denna modell. De keramiska kompositskivorna är 440 millimeter på framaxeln och 410 millimeter på bakaxeln.
Marknadsintroduktion och prissättning
Porsche Panamera 4 E-Hybrid och Panamera 4S E-Hybrid kan beställas redan nu. Till den utökade standardutrustningen i Panamera hör ParkAssist och en kyld smartphone-hållare för trådlös laddning med upp till 15 watt. Tillval som bakaxelstyrning, Remote ParkAssist, Porsche InnoDrive inklusive Active Lane Keeping, passagerardisplay och luftkvalitetssystem finns också att tillgå.
De nya modellerna levereras till de första kunderna under andra kvartalet 2024. Priserna börjar på 1 340 000 kronor för Panamera 4 E-Hybrid och 1 490 000 kronor för Panamera 4S E-Hybrid.
Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.porsche.com
Alla nya bilar som Porsche erbjuder är typgodkända enligt WLTP. Officiella NEDC-värden som härletts från WLTP-värden finns fr.o.m. den 1 januari 2023 inte längre tillgängliga för nya fordon och kan därför inte tillhandahållas.
Panamera 4 E-Hybrid
Bränsleförbrukning blandad körning (viktad): 1,4 - 1,0 l/100 km (WLTP); CO2 -utsläpp blandad körning (viktad): 32 - 22 g/km (WLTP); Elektrisk förbrukning blandad körning (viktad): 27,6 - 25,3 kWh/100 km (WLTP); Elektrisk räckvidd (EAER): 79 - 93 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö (EAER City): 89 – 96 km.
Panamera 4S E-Hybrid
Bränsleförbrukning blandad körning (viktad): 1,4 - 1,1 l/100 km (WLTP); CO2 -utsläpp blandad körning (viktad): 33 - 24 g/km (WLTP); Elektrisk förbrukning blandad körning (viktad): 28,6 - 25,9 kWh/100 km (WLTP); Elektrisk räckvidd (EAER): 78 - 90 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö (EAER City): 83 – 92 km.
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder






Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2023 registrerades 2 946 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör cirka 55 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande
Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.
Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!17.9.2025 14:10:00 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia närmar sig. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 20 september!
Tusenkonstnären bland sportbilar – Porsche 911 turbo S7.9.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar en ny toppversion av 911 på bilmässan IAA Mobility i München – med en innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik är nya 911 Turbo S den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förenar enastående prestanda med hög exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.
Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande
Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum