Porsche presenterar två nya laddhybridversioner av Panamera
Porsche utökar sitt utbud av Panamera laddhybrider med de nya modellerna 4 E-Hybrid och 4S E-Hybrid. De nya modellerna erbjuder imponerande accelerationsvärden och prestanda samt stark E-Performance – räckvidden med eldrift är nu uppe i 96 kilometer.
Porsche utökar sitt utbud av drivlinor för sportsedanen Panamera. Som en del av E-Performance-strategin har Panamera 4 E-Hybrid och Panamera 4S E-Hybrid lagts till i portföljen från och med nu. Det är Porsches svar på det särskilt stora intresset för effektiva och dynamiska laddhybriddrivlinor på många marknader.
Optimerad laddhybriddrivlina
Panamera 4 E-Hybrid är särskilt effektiv och mångsidig. För att åstadkomma kraftfull acceleration har Porsche kombinerat en ny laddhybriddrivlina med en markant uppgraderad 2,9-liters V6-biturbomotor (224 kW/304 hk). Systemeffekten på 346 kW (470 hk) och det maximala vridmomentet på 650 Nm möjliggör acceleration från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder och en topphastighet på 280 km/h. Den helelektriska räckvidden för Panamera 4 E-Hybrid ökar till 96 kilometer enligt WLTP-cykeln (EAER City).
Panamera 4S E-Hybrid lägger större vikt vid kördynamik och konstant kraftutveckling i det övre varvtalsområdet. Den sexcylindriga 2,9-liters biturbomotorn har en effekt på 260 kW (353 hk). Systemet har en effekt på 400 kW (544 hk) och ett maximalt vridmoment på 750 Nm. Det gör att Panamera 4S E-Hybrid kan accelerera från 0 till 100 km/h på 3,7 sekunder och nå en topphastighet på 290 km/h.
Jämfört med föregående generation erbjuder de nya Panamera E-Hybrid-modellerna längre elektrisk räckvidd, snabbare laddningshastighet, bättre gasrespons och bättre körprestanda i nästan alla situationer. Med 25,9 kWh (brutto) ger det nya högvoltsbatteriet cirka 45 procent mer kapacitet på ett jämförbart utrymme. Samtidigt förkortar den nya fordonsmonterade 11 kW-laddaren laddningstiden till två timmar och 39 minuter. Med 140 kW (190 hk) och 450 Nm vridmoment erbjuder den helt nya elmotorn betydligt mer effekt än sin föregångare. Den är även integrerad i huset på ett effektivt och viktoptimerat sätt och i PDK-växellådans oljekylkretslopp. Den interna rotorkonstruktionen (rotorn roterar inuti statorn) minskar masströgheten med 50 procent, vilket förbättrar gasresponsen. Med en regenerering på upp till 88 kW bidrar elmotorn också till den betydligt större elektriska räckvidden hos Panamera E-Hybrid-modellerna.
E-Hybrid-körlägen med optimerad strategi
De fyra optimerade E-Hybrid-specifika körlägena samt de förbättrade Sport- och Sport Plus-lägena optimerar effektiviteten hos E-Hybrid-modellerna ytterligare. Fordonen startar alltid i det helelektriska läget E-Power. Om batteriets laddningsnivå underskrider ett visst minimivärde växlar systemet automatiskt till läget Hybrid Auto, som anpassar driftstrategin till den aktuella körsituationen. Vid aktiv ruttstyrning i Hybrid Auto optimeras dessutom driftstrategin ytterligare med hjälp av information om den kommande rutten. På så sätt kan andelen elektriskt körda sträckor i stadstrafik maximeras och effektiviteten ökas. Systemet använder både fordons- och navigationsdata för detta.
I E-Hold-läget bibehålls batteriets aktuella laddningsnivå. I E-Charge-läget laddar däremot förbränningsmotorn batteriet till upp till 80 procent utanför städer och i hastigheter över 55 km/h, medan Panamera utnyttjar hybriddriftens effektivitetsfördelar i stadstrafik. I lägena Sport och Sport Plus sänker Porsche batteriets målladdningsnivå till 20 respektive 30 procent (tidigare 30 respektive 80 procent). Detta ökar effektiviteten utan att kompromissa med prestandan.
E-Hybrider med innovativ aktivt chassi
Porsche utrustar som standard alla varianter av nya Panamera med en adaptiv tvåkammarsluftfjädring inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM) med tvåventilsdämpare. Som tillval till E-hybrid-modellerna finns det innovativa aktiva chassit Porsche Active Ride. Det kombinerar förmågan att erbjuda optimerad väghållning och kurvtagningsförmåga med hög komfort. Varje enskild dämpare – även dessa utrustade med tvåventilsteknik – har en elektriskt manövrerad hydraulpump som drivs av 400-voltssystemet och kan användas för att aktivt bygga upp krafter i fjädrings- och kompressionsriktningen. På så sätt absorberar chassit nästan helt karossrörelser som orsakas av ojämnheter i vägbanan och håller bilen horisontell vid dynamiska körmanövrer. Dämparna arbetar med upp till 13 Hz, vilket innebär att de kan anpassa inställningen upp till 13 gånger per sekund och därmed reagera blixtsnabbt på den aktuella körsituationen. Tekniken möjliggör även innovativa funktioner som överkompensering av krängnings- och nigningsrörelser samt höjning av karossen vid in- och urstigning.
Sportiga detaljer och utökad grundutrustning
De nya E-Hybrid-modellerna har fått samma uppdaterade och atletiska design som övriga nya Panamera-modeller. Frampartiet kännetecknas som standard av Matrix LED-strålkastare i omarbetad design och ett nytt horisontellt luftintag som kompenserar för drivlinans ökade luftbehov. Baktill utmärker sig nya Panamera med ett tvärgående bakljus i ny design och en ramlös bakruta som skapar harmoniska linjer över bakpartiet.
Som standard är Panamera 4 E-Hybrid utrustad med 19”-fälgar, svarta bromsok och LED Matrix-strålkastare. Det innovativa högupplösta LED-belysningssystemet HD Matrix finns som tillval. Panamera 4S E-Hybrid särskiljer sig med 20”-fälgar i Panamera AeroDesign, silverfärgade sportavgasrör och röda bromsok. Bromsok i Acid Green och högglanssvart finns som tillval. Panamera 4S E-Hybrid bromsar som standard med tiokolvsbromsok på framaxeln. Som alternativ finns PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) i kombination med 21-tumsfälgar för denna modell. De keramiska kompositskivorna är 440 millimeter på framaxeln och 410 millimeter på bakaxeln.
Marknadsintroduktion och prissättning
Porsche Panamera 4 E-Hybrid och Panamera 4S E-Hybrid kan beställas redan nu. Till den utökade standardutrustningen i Panamera hör ParkAssist och en kyld smartphone-hållare för trådlös laddning med upp till 15 watt. Tillval som bakaxelstyrning, Remote ParkAssist, Porsche InnoDrive inklusive Active Lane Keeping, passagerardisplay och luftkvalitetssystem finns också att tillgå.
De nya modellerna levereras till de första kunderna under andra kvartalet 2024. Priserna börjar på 1 340 000 kronor för Panamera 4 E-Hybrid och 1 490 000 kronor för Panamera 4S E-Hybrid.
Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.porsche.com
Alla nya bilar som Porsche erbjuder är typgodkända enligt WLTP. Officiella NEDC-värden som härletts från WLTP-värden finns fr.o.m. den 1 januari 2023 inte längre tillgängliga för nya fordon och kan därför inte tillhandahållas.
Panamera 4 E-Hybrid
Bränsleförbrukning blandad körning (viktad): 1,4 - 1,0 l/100 km (WLTP); CO2 -utsläpp blandad körning (viktad): 32 - 22 g/km (WLTP); Elektrisk förbrukning blandad körning (viktad): 27,6 - 25,3 kWh/100 km (WLTP); Elektrisk räckvidd (EAER): 79 - 93 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö (EAER City): 89 – 96 km.
Panamera 4S E-Hybrid
Bränsleförbrukning blandad körning (viktad): 1,4 - 1,1 l/100 km (WLTP); CO2 -utsläpp blandad körning (viktad): 33 - 24 g/km (WLTP); Elektrisk förbrukning blandad körning (viktad): 28,6 - 25,9 kWh/100 km (WLTP); Elektrisk räckvidd (EAER): 78 - 90 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö (EAER City): 83 – 92 km.
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2023 registrerades 2 946 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör cirka 55 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Porsche kompletterar andra generationen Taycan med tre nya modeller.12.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Med vässad design, mer effekt, större räckvidd och ännu bättre laddningsprestanda moderniserade Porsche den helt elektriska modellserien Taycan i början av 2024. Nu kompletteras familjen med tre nya versioner: Nya Taycan GTS bygger vidare på Porsches modellövergripande framgångssaga Gran Turismo Sport. Med upp till 700 hk (515 kW) toppeffekt med Launch Control är denna version återigen den sportigaste upp till Turbo-versionerna. Nya Taycan GTS finns som sportsedan och som Sport Turismo. Den bakhjulsdrivna sportsedanen Taycan kompletteras nu också av en motsvarande version med fyrhjulsdrift.
Nya 911 Carrera T – både som coupé och cabriolet29.10.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Porsche 911 Carrera T handlar om att fokusera på det väsentliga. Fokus på smidighet, lägre vikt och en emotionell ljudkuliss, tillsammans med den sexväxlade manuella växellådan, gör det här till den perfekta Carreran för purister. Utrustningspaket som är speciellt anpassade till Carrera T bidrar med stilfull individualitet. För första gången erbjuds Carrera T även som cabriolet.
Porsche för utmanande racerbanor och kurviga landsvägar – nya 911 GT3 och 911 GT3 Touring18.10.2024 18:30:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan lanseringen 1999 erbjuder Porsche 911 GT3 den ultimata kombinationen av racinggener och vardagsfunktionalitet. För att markera 25-årsjubileet lanseras för första gången modellen i två olika versioner på en gång: som en tydligt banfokuserad version med fast monterad bakvinge och som en mer diskret version i Touring-utförande. Med skräddarsydda paket och innovativa tillval kan de båda GT3-versionerna anpassas ytterligare efter kundens smak och bilens avsedda användningsområde.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!18.9.2024 09:50:33 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia rycker närmare. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 21 september!
Mattias Ekström guest driver in the season finale of the Porsche Carrera Cup Scandinavia!16.9.2024 11:11:00 CEST | Pressmeddelande
Mattias Ekström will start as guest driver in the Porsche Carrera Cup Scandinavia. During the final race weekend of the season, the racing star challenges the top team of the Swedish GT championships.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum