Kraftig förstärkning av elnätet i Hallstahammar

Mälarenergi Elnäts förstärkningar av elnätet i Västmanland fortsätter – senast i form av en stor investering i Hallstahammar. "Satsningen stärker Hallstahammar och möjliggör vidare expansion västerut mot Köping, Arboga och Kungsör", säger Malin Wallenberg, vd för Mälarenergi Elnät.

Mälarenergi Elnäts investering i Hallstahammar ökar kapaciteten och minskar sårbarheten i Hallstahammar vid strömavbrott. Den bäddar också för vidare förstärkning västerut mot Köping, Arboga och Kungsör. Henrik Mill

Elektrifieringen av samhället går i en takt som Sveriges elnät inte är byggt för. Energiföretagen, som är branschorganisation för landets energiföretag, uppskattar att behovet av el kommer att öka från dagens 130 TWh till 330 TWh år 2045.

– För att klara det, krävs inte bara ökad elproduktion utan också ett förstärkt elnät och det är det vi arbetar för fullt med just nu. Mälarenergi Elnät kommer att investera tre miljarder under tio års tid för att möjliggöra omställningen av ett hållbart samhälle och skapa förutsättningar för ett växande näringsliv i Västmanland, säger Malin Wallenberg.

Ett viktigt steg på vägen
I dagarna går det att bocka av ett viktigt steg på vägen mot ökad elektrifiering i Västmanland – nämligen en kraftig förstärkning i Hallstahammar. För tre år sedan, 2021, togs en helt nybyggd mottagningsstationen i drift i kommunen. Nu är förutsättningarna ännu bättre i och med att en annan mottagningsstation, som redan fanns i Hallstahammar, har renoverats och moderniserats. Den kommer att invigas fredagen den 8 mars.

– Syftet med investeringarna i de här två mottagningsstationerna är flera. Dels ökar vi kapaciteten och minskar sårbarheten i Hallstahammar vid strömavbrott. Dels bäddar vi för vidare förstärkning västerut i Västmanland – närmare bestämt Köping, Arboga och Kungsör. Vi vet att behoven är stora och jobbar på allt vi kan. Samtidigt är Mälarenergi Elnät, i vår tur, beroende av att kapaciteten förstärks in till vårt lokalnät. Effektproblematiken i Västmanland handlar ju inte enbart om lokalnätföretagens insatser. För att vi som lokalnätägare ska kunna erbjuda mer effekt i lokalnätet behöver även Vattenfall, som äger regionnätet, och Svenska kraftnät, som äger transmissionsnätet, öka kapaciteten i sina nät.

– Klimatkrisen är världens största utmaning, men den måste lösas lokalt. Varje steg räknas. Nu har vi tagit ett till och fler väntar. Mälarenergi Elnät har påbörjat projekt och förstudier för ett antal nya mottagningsstationer i vårt nätområde, bland annat en på Finnslätten i Västerås som enligt plan ska vara klar under 2027 och därefter följer en i Arboga.

Mälarenergi Elnäts investering i Hallstahammar ökar kapaciteten och minskar sårbarheten  vid strömavbrott. Den bäddar också för vidare förstärkning västerut mot Köping, Arboga och Kungsör.
Mälarenergi Elnäts investering i Hallstahammar ökar kapaciteten och minskar sårbarheten vid strömavbrott. Den bäddar också för vidare förstärkning västerut mot Köping, Arboga och Kungsör.
Malin Wallenberg, vd för Mälarenergi Elnät.