Bostadsförmedlingens utblickar från Stockholms hyresmarknad 2023

I en ny rapport beskriver Bostadsförmedlingen i Stockholm läget på hyresmarknaden och lyfter fram en situation med delvis motsägelsefulla signaler om behov och efterfrågan.

Framsidesbild på en rapport med titeln Utblickar från Stockholms hyresmarknad 2023 på en bakgrund av blå himmel, moln och en skymt av ett vitt flerbostadshus.

Ny kunskap om vad de bostadssökande efterfrågar

Bostadsförmedlingen har över 820 000 registrerade bostadssökande. Det är en siffra som vittnar om ett stort intresse för hyresrätten som boendeform och Stockholm som bostadsort. Däremot säger den inte så mycket om den faktiska efterfrågan. För att få att få en djupare förståelse behöver man titta på flera parametrar.

Med rapporten Utblickar från Stockholms hyresmarknad 2023 vill Bostadsförmedlingen i Stockholm tillföra fakta till diskussionen om huvudstadens bostadssituation. Underlaget är undersökningsresultat från Bostadsförmedlingens kundpanel i kombination med kötidsstatistik.

Rapporten utgår från tre centrala insikter;

1. Hela bostadskön är inte bostadslös

Bostadsköns storlek är ett missvisande mått på aktuell efterfrågan. Genom att kombinera kundundersökningar med söktrycksstatistik framträder en mer nyanserad helhetsbild.

2. Långa kötider men svåruthyrda bostäder

Det råder bostadsbrist i Stockholm och den genomsnittliga kötiden för att få en hyresrätt via Bostadsförmedlingen är nio år. Ändå blir vissa bostäder allt svårare att hyra ut.

3. Minskad efterfrågan på studentbostäder

Bostadssituationen för studenter i Stockholm är omvittnat svår och behovet av nya studentbostäder beskrivs som stort. Detta samtidigt som intresset för att söka vissa av de studentbostäder som förmedlas minskar.

Ladda ner rapporten här eller via länken nedan

Bostadsförmedlingen i Stockholm förmedlar hyreslägenheter i hela Stockholmsregionen och samarbetar med över 200 bostadsbolag. Vi är länken mellan bostadssökande och fastighetsägare och har över 75 års erfarenhet av Stockholms hyresmarknad. Med cirka 130 medarbetare ingår vi i koncernen Stockholms Stadshus AB, som ägs av Stockholms stad. Läs mer på bostad.stockholm.se.