Förhandlingen om Bollebos nya hyror är klar

Kommunala Bollebygds Hyresbostäder ville höja hyrorna med 9,63 procent. Efter förhandling med Hyresgästföreningen stannade höjningen på 5,3 procent i genomsnitt.

Bild på Abdukadir Abdulle som är förhandlare på Hyresgästföreningen region BohusÄlvsborg-Skaraborg Hyresgästföreningen Inga restriktioner

När förhandlingarna startade stod parterna långt ifrån varandra. Kommunägda Bollebygds Hyresbostäder presenterade ett historiskt högt krav på 9,63 procent med hänvisning till ökade omkostnader. Hyresgästföreningen, som i förhandlingen representerade de 496 hyreshushållen, ansåg att kravet var oskäligt högt. Efter hårda förhandlingar, där båda parter har fått ge och ta, har man nu kommit överens om en genomsnittlig höjning på 5,3 procent från den 1 mars.

Enligt Hyresgästföreningen har det varit extra tufft att nå en överenskommelse i år eftersom både hyresgästernas levnadsomkostnader och bostadsbolagets kostnader för att äga och förvalta sina fastigheter ökar samtidigt.

– Vi har kämpat för att hålla nere den här hyreshöjningen så mycket det bara går. Trots det så vet vi att överenskommelsen blir tuff för många hyresgäster som redan kämpar med ekonomin. Nu stannar höjningen för en genomsnittstvåa på 342 kronor vilket kan jämföras med bolagets krav på 622 kronor, säger Abdukadir Abdulle, som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsgrupp.

Uppgörelsen innebär att Bollebos hyresintäkter ökar med 5,3 procent. För hyresgästerna varierar dock höjningen beroende på vilken fastighet man bor i och om uppvärmning och hushållsel ingår i hyran eller inte.