Lidl öppnar sin tredje butik i Täby

Idag kl 08:00 slog Lidl upp portarna till ännu en butik. Lidl Viggbyholm blir Lidl Sveriges tredje butik i Täby, en av Stockholms folktätaste kranskommuner. Butiken i Viggbyholm ligger längs med E18 och blir Lidls 206:e butik i Sverige.

Kommunstyrelseordförande Erik Andersson (M) (mitten) invigde den nya butiken i Täby som blir Lidls 206:e butik i Sverige. Med på bilden är bland andra Christian Sjöström, fastighetschef Stockholm, Lidl Sverige (t.v. om mitten) och Carl Balcer, fastighetsdirektör, Lidl Sverige (t.h. om mitten).

– Mycket arbete ligger bakom att driva och slutföra det här projektet. Tack vare våra drivna medarbetare kan vi idag öppna den här Lidl-butiken i Täby på en jättefin tomt i en växande stadsdel som gör det enkelt för tusentals nya hushåll att handla på Lidl, säger Carl Balcer, fastighetsdirektör på Lidl Sverige.

I över 20 år har Lidl öppnat butiker i Sverige, och 2024 är inget undantag. När Lidl idag välkomnar nya kunder till sin 206 butik i Sverige, öppnar också livsmedelskedjan dörrarna i en ny expanderande stadsdel, ett stenkast från E18-avfarten vid trafikplats Viggbyholm och granne med den nya lokala tennishallen.

– Att vi får förtroendet att öppna en butik i en ny stadsdel som ska växa visar att Lidl är en pålitlig och långsiktig partner till Täby kommun. Tack vare vårt flexibla butikskoncept har vi dessutom kunnat anpassa butiken efter deras specifika önskemål, fortsätter Carl Balcer.

Butiken i Viggbyholm är utrustad med solceller som kommer generera över 98 000 kWh/år. Dessutom har det planterats sedum på taket som ska absorbera och fördröja vattenflödet till dagvattnet. Butiken har även yttre modifikationer för att passa in i omgivningen, med en tegelfasad och en helt i glas. Det finns nära 100 parkeringsplatser utanför butiken, inklusive 2 laddplatser för elbilar, dessutom finns det parkeringsplatser under butiken för de boende i området. Den nya butiken innebär att cirka 20 tjänster tillsätts för drift av butiken.

– Det är alltid en stor glädje att få vara delaktig i att öppna en ny butik, och välkomna nya medarbetare till Lidl-familjen. Vi brinner för att erbjuda våra kunder bra mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris. I vår nya butik har vi fokuserat på att göra plats för vårt färska frukt- och grönt-sortiment, såväl som för våra kött-, och Bake off-avdelningar, säger Georgios Tokatlis, försäljningsdirektör på Lidl Sverige.

Projektet är en så kallad 3D-fastighet i samarbete med Aros Bostad som uppför 250 bostäder i anslutning till butiken, där Lidl äger rätten att bygga en butik ovanpå ett underjordiskt parkeringshus för de boende i området.

Under våren genomförs slutgiltig asfaltläggning, målning av parkeringsplatser samt plantering av växter.

Lidl Viggbyholm öppnar dörrarna idag torsdag den 22:a februari kl 08:00, med ordinarie öppettider: måndag-söndag 08:00-21:00.

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 206 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.