Hyresgästföreningen Region Västra Sverige

Hyran klar för hyresgäster hos Wallenstam

Hyresgästföreningen och Wallenstam har kommit överens om hyresnivån för år 2024 och 2025 för bolagets runt 2800 lägenheter i Göteborg.

Sofie Hjelmgren, förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Västra Sverige
Sofie Hjelmgren, förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Västra Sverige Foto: Emelie Asplund

Wallenstam ville när förhandlingarna inleddes höja hyran med mellan 7 och 9,5 procent från 1 februari i år.

Efter förhandlingarna har parterna nu enats om en tvåårig överenskommelse. För de som inte bor i nyproduktion kommer höjning bli 4,99 procent från 1 februari båda åren. För de som bor i nyproduktion blir höjningen 3,4 procent år 2024 och 3,2 procent år 2025. Den genomsnittliga höjningen blir 4,38 procent år 2024 och 4,33 procent år 2025.

– Det är höga hyreshöjningar som kommer att vara tuffa för många hyresgäster. Det är vi inte nöjda med. Samtidigt är det bra att vi kunnat enas om en lokal överenskommelse som är betydligt lägre än det första yrkandet, säger Sofie Hjelmgren, förhandlare på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Hyresförhandlingarna i år har präglats av en den ansträngda ekonomiska situationen med en kraftig kostnadsutveckling.

– Wallenstam har visat att de vill förhandla lokalt vilket är bra. Vi har kämpat för att hålla nere hyreshöjningarna. Med tanke på förutsättningarna i år så är vi trygga med att det här var den bästa möjliga överenskommelsen vi kunde träffa för hyresgästerna.

Presstjänst Västra SverigeHyresgästföreningen Västra Sverige

Västra Sverige omfattar kommunerna Göteborg, Varberg, Kungsbacka, Mölndal, Partille, Lerum, Kungälv, Stenungsund, Härryda, Ale, Tjörn, Orust och Öckerö. Vår presstjänst är bemannad under kontorstid.

Tel:010-459 24 00kommunikation.vast@hyresgastforeningen.se

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Västra Sverige

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Västra Sverige