Vägtrafikens utsläpp i princip oförändrad 2023
Preliminära siffror visar att utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken var i princip oförändrade under 2023 jämfört med 2022. Under 2023 blev fordonsflottan något mer elektrifierad och energieffektiv, men trafiken ökade något vilket tog ut effektiviseringseffekten.
Andelen biodrivmedel och el inom vägtrafiken var ungefär densamma 2023 som 2022 om cirka 31 procent. Biodrivmedelsmängden var i princip oförändrad då reduktionsplikten för 2023 var densamma som 2022, medan elanvändningen ökade något. Detta ledde sammanlagt till i princip oförändrade utsläpp. Året innan var utsläppsminskningen 12 procent för vägtransporter.
Stora förändringar väntar 2024 och utsläppen kommer att öka.
Från 1 januari 2024 sänktes reduktionsplikten för bensin och diesel från 7,8 procent respektive 30,5 procent till 6 procent för både bensin och diesel. Utsläppen kommer därför att öka under året.
– Våra scenarier visar tydligt att det krävs både en fortsatt elektrifiering, effektivisering och en ökad biodrivmedelsandel för att nå målen. Enbart elektrifiering räcker inte, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.
Betydande gap till det nationella klimatmålet och EU:s ESR-mål
Trafikverket bedömer att det svenska målet om minst 70 procents minskning av transportsektorns utsläpp inte nås till 2030 med dagens användning av biodrivmedel. Målet omfattar inrikes transporter exklusive inrikes flyg. Gapet till att nå Sveriges EU-åtagande inom ESR i perioden fram till och med 2030 är också betydande.
Fakta EU:s klimatmål och Sveriges åtagande:
- Utsläpp från förbränning av fossila drivmedel från den svenska vägtrafiken regleras bland annat genom EU:s ansvarsfördelningsförordning (ESR) där även till exempel jordbruket ingår.
- Genom ESR tilldelas varje medlemsstat under åren 2021–2030 en årlig utsläppskvot för hela perioden och om vi inte når det får vi betala böter.
- Sveriges tilldelning 2030 motsvarar en minskning med 50 procent jämfört med de svenska ESR–utsläppen 2005.
- Till detta finns även flexibilitetsmekanismer med möjlighet att tillgodoräkna sig utsläppsminskningar i andra sektorer och länder.
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Sven Hunhammar, miljödirektör, 010-123 16 39
Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
SJ tar över nattågstrafiken till övre Norrland10.7.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har tilldelat SJ uppdraget att bedriva trafiken på sträckan Stockholm–Narvik för perioden 15 december 2024 till 13 december 2025, med option på ytterligare ett år. Beslutet säkerställer att nattågstrafiken fortsätter med minimal resenärspåverkan.
Låt inte sommarlovet spåra ur4.7.2024 06:45:00 CEST | Pressmeddelande
Så här i inledningen av sommarlovet ser Trafikverket tecken på att fler barn och ungdomar söker sig till våra spårområden – vilket är både livsfarligt, olagligt och kostsamt. Prata gärna med dina barn om riskerna ifall du bor i närheten av en järnväg.
E6 Stenungsund återinvigd – öppnar för trafik 5 juli3.7.2024 15:00:12 CEST | Pressmeddelande
Kung Carl XVI Gustaf och infrastrukturminister Andreas Carlson deltog idag, den 3 juli, vid en ceremoni då E6 Stenungsund återinvigdes. Den 5 juli släpps trafiken på och E6 har därmed åter samma kapacitet för trafik som innan skredet inträffade.
E4 Förbifart Stockholm mellan Häggvik och Hjulsta öppnar för trafik 4 år tidigare än planerat2.7.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har, efter en noggrann genomförd utredning beslutat om att öppna en del av E4 Förbifart Stockholm tidigare än planerat. Delöppningen sker mellan Häggvik och Hjulsta och planeras öppna för trafik hösten 2026. Utredningen visar att en delöppning kommer minska restiden för trafikanterna och avlasta de större omkringliggande vägarna.
Regeringsuppdraget kapacitet och redundans för transporter över Öresund är färdigt1.7.2024 14:05:00 CEST | Pressmeddelande
Idag överlämnas rapporten till regeringen. I utredningen konstateras bland annat att järnvägskapaciteten över Öresundsbron räcker fram till ca 2050, och att investeringar i transportnätet på landsidorna är de enskilt viktigaste åtgärderna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum