Greenpeace

Två år efter invasionen: Sverige fortsätter att finansiera Rysslands anfallskrig via fossilgasimport

Nya siffror: Sedan invasionen av Ukraina har inte mindre än 36 tankfartyg med 128 000 ton flytande fossilgas från Ryssland anlöpt svenska hamnar, det senaste så sent som den 9 februari i år. Regeringens analys av nya EU-regler är en dimridå som döljer inaktivitet menar Greenpeace och kräver att Sverige omgående stoppar importen av rysk fossilgas från Ryssland.

Tankfartyget Coral Energy på väg in till Nynäshamn för att lasta av rysk flytande fossilgas. Bild från september 2022. © Greenpeace / Maria Andrea

Uppdaterade siffror från det finländska forskningsinstitutet CREA till Greenpeace visar att Sverige sedan den fullskaliga invasionen av Ukraina inleddes till och med 21 februari 2024 har importerat 128 000 ton flytande fossilgas (LNG) från Ryssland. Med dagens  gasmarknadspriser, som är lägre än hur det sett ut de senaste två åren, innebär det en import värd omkring 1,1 miljarder kronor (98 miljoner euro). En summa som motsvarar ungefär 15 stycken av Rysslands avancerade Kalibr-missiler eller flera tusen av de iranska drönare som Ryssland regelbundet avfyrar mot Ukrainas befolkning.

– Samtidigt som Sverige skickar krigsmateriel till Ukraina med ena handen så bidrar vi till den ryska krigskassan genom fortsatt fossilimport med den andra. Det är inte bara principiellt hyckleri utan något som leder till att fler vapen kan användas i anfallen mot Ukraina. Den svenska regeringen borde omgående stoppa detta svenska stöd till ryska terrordåd och krigsförbrytelser, säger Erika Bjureby, chef för Greenpeace i Sverige.

Inför tvåårsdagen av invasionen har mer än 280 ukrainska och internationella organisationer skrivit ett brev till EU och G7-länderna med uppmaning om att täppa till kryphålen i sanktionerna mot Ryssland, inklusive ett totalt stopp av all import och transitering av rysk flytande fossilgas. Globalt uppgår intäkterna till den ryska krigskassan via handeln med fossila bränslen nu till mer än 600 miljarder euro sedan invasionen inleddes.

Den svenska regeringen har motsatt sig att införa ett nationellt ensidigt förbud mot import av rysk fossilgas, likt de baltiska länderna redan har gjort. Till följd av EU:s nya gasmarknadsförordning, där säkerhetsskäl kan utgöra grund för att stoppa import från Ryssland, har dock både Finland och Sverige nu öppnat för att agera enskilt. Enligt utrikesminister Tobias Billström analyseras frågan inom Regeringskansliet.

– Sverige har kunnat förbjuda importen och transiteringen av rysk fossilgas på egen hand hela tiden. Hur många fler Ukrainare ska mördas av den ryska krigsmakten medan regeringen analyserar? Den svenska regeringen har dragit benen efter sig länge nog, det är nu dags att agera, säger Rolf Lindahl, talesperson inom energi- och finansfrågor på Greenpeace.

Ytterligare information:
Kort efter Rysslands invasion av Ukraina genomfördes en opinionsundersökning på uppdrag av Naturskyddsföreningen som visade att hela 91 procent av svenskarna redan då ville se ett svenskt nationellt importstopp av alla ryska fossila bränslen.

I maj 2021 gav riksdagen uppdraget till regeringen att vidta åtgärder för att stoppa importen av all rysk energi.

I november 2022 deklarerade Europaparlamentet att Ryssland är en statlig sponsor av terrorism och som en stat som tillämpar terroristmetoder och att attackerna i Ukraina är att beteckna som terrordåd och krigsförbrytelser.

Nu på lördag, på årsdagen av den fullskaliga invasionen, väntas EU formellt anta ett trettonde sanktionspaket mot Ryssland, med sanktioner mot bland annat företag som anklagas för att leverera militär teknologi. Däremot väntas sanktionerna inte innefatta något fullskaligt förbud mot köp av fossilgas från Ryssland.

Enligt CREA har 36 lastfartyg med rysk flytande fossilgas anlänt till Sverige sedan invasionen. Här finns en detaljerad sammanställning av 33 av dessa skepp (till och med 24 januari 2024).

CREA har under 2023 uppdaterat sin metodologi och datakällor för att följa den internationella handeln med LNG. Detta innebär att siffrorna ska vara ännu mer tillförlitliga samt förklarar eventuella skillnader jämfört med tidigare kartläggningar av handeln med LNG från Ryssland.

Kontakt:
Rolf Lindahl, talesperson inom energi- och finansfrågor, 070-397 58 70
Ludvig Tillman, kommunikationsansvarig, 070-271 64 37

Talesperson klimat och energi, Greenpeace Sverige.
Sverigechef, Greenpeace.
Ladda ned bild

Greenpeace är en oberoende organisation som agerar för att förändra attityder och beteenden, skydda och bevara miljön och verka för fred. Det gör vi genom att undersöka, exponera och konfrontera övergrepp mot miljön, naturen och klimatet. Vi gör det genom att få dem som har politisk och ekonomisk makt att skapa förändringar. Och genom att ta fram miljömässigt ansvarsfulla och socialt rättvisa lösningar som ger hopp och kan inspirera människor att ta ansvar för planeten.

Genom kreativa konfrontationer och användningen av fredlig civil olydnad, tar vi oss an de största hoten mot naturen och klimatet och strävar efter att skapa en bättre framtid. När vi agerar gör vi det med insikten om att människor är en del av naturen, med övertygelsen om att en bättre värld är möjlig, och med erfarenheten av att när vi står enade, kan vi verkligen göra skillnad.

Följ Greenpeace

Senaste pressmeddelandena från Greenpeace

Greenpeace svarar IKEA: “Bara för att något är lagligt betyder det inte att det är hållbart”11.4.2024 12:59:34 CEST | Pressmeddelande

Efter Greenpeaces rapport, som publicerades igår, har IKEA försökt så tvivel kring rapporten i såväl svensk som internationell media. Greenpeace anser att IKEAs uttalanden är både missledande och beklagliga, men hoppas fortfarande att IKEA kommer städa upp sin leverantörskedja för att säkerställa att inga möbler tillverkas på bekostnad av gammelskogar.

Rapport: IKEA-möbler tillverkas på bekostnad av några av Europas sista gammelskogar10.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Din köksstol eller barnsängen till din nyfödda kan ha tillverkats med material från värdefulla gammelskogar, visar en ny rapport från Greenpeace. Åtminstone om du har handlat på IKEA, vars möbeltillverkare använder material från avverkade gammelskogar i Rumänien för att tillverka populära möbler som INGOLF-stolar och SNIGLAR-sängar. Vissa av gammelskogarna som avverkats klassas som Natura 2000-områden. Greenpeace kräver att IKEA omedelbart blir en del av lösningen istället för att bidra till klimat- och naturkrisen och demonstrerar utanför IKEAs affär vid Kungens Kurva i Stockholm under dagen.

Rapport: Svenska storbanker och statliga AP-fonder finansierar naturförstörelse med jättesummor26.3.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande

Sedan Parisavtalet slöts 2015 har de fem storbankerna i Sverige SEB, Nordea, Swedbank, Handelsbanken och Danske Bank stöttat verksamheter som bidrar till att värdefull natur förstörs med över 250 miljarder kronor. Det kan handla om avverkning av värdefull skog i exempelvis Amazonas för att producera soja, boskap, olja, eller timmer. Det här visar på kryphål i EU:s nuvarande regelverk som behöver täppas till, och Greenpeace Sverige uppmanar finansminister Elisabeth Svantesson (M) att tala rim och reson med bankerna. Flera statliga AP-fonders innehav behöver också ses över.

Ny undersökning visar stora skillnader i kommunernas klimatambitioner för måltiderna25.3.2024 09:30:37 CET | Pressmeddelande

Greenpeace har genomfört en mer komplett och uppdaterad kartläggning av kommunernas klimatambitioner i upphandlingen av offentliga måltidstjänster än vad som tidigare publicerats. Den visar en mycket stor variation i ambitionsnivån mellan landets kommuner och endast två kommuner har kommit hela vägen till att både mäta måltidernas klimatavtryck och nå en hållbar nivå på dessa. Dessutom visar flera enkätsvar att kommunernas tjänstemän och kökspersonal aktivt hindras i sitt klimatarbete genom politiska beslut om att det offentliga måste servera kött varje dag.