Återkomst i tillfälligt sortiment för Philipponnat Royale Réserve Non Dosé

Den 15 mars är det dags för årets lansering av 1800 knastertorra buteljer Philipponnat Royale Réserve Non Dosé i Systembolagets tillfälliga sortiment. Denna torra champagnestil, helt utan tillsatt socker, blir alltmer eftertraktad och går under beteckningen non dosé, zéro dosage eller brut nature. Stilen framhäver vinets terroir och smaken är elegant, komplex och uppfriskande med finstämda toner av citrus, röda äpplen, vit stenfrukt, mandel och rökig mineralitet. Vinet uttrycker sin fulla potential 6-18 månader efter degorgering och lämpar sig för lagring i flera år. Artikelnummer 90066, 519 kronor för 750 ml.

I precis rätt tid inför vårens festligheter gör Champagne Philipponnat Royal Reserve Non Dosé efterlängtat återbesök i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 15 mars släpps 1800 buteljer av denna knastertorra champagne helt utan tillsatt socker, även kallat non dosé, zéro dosage eller brut nature. Genom att avstå adderingen av socker anser många att vinets terroir får lysa ännu tydligare och glänsa med sina grundsmaker.

Philipponnat använder samma stilla basvin i både sin Brut och Non Dosé, vilket är ett hantverksförfarande som väldigt få champagnehus kan skryta om. Till skillnad mot Philipponnat Royal Reserve Brut finns det alltså inget socker i den liqueur d’expédition som Royal Reserve Non Dosé toppas upp med efter degorgeringen. Non Dosé är årgångslös, men basvinet är gjort på druvor från skörden 2019.

Vinet görs på 67 procent pinot noir, 31 procent chardonnay och 2 procent pinot meunier. Druvorna kommer huvudsakligen från Grand- och Premier Cru-lägen i hjärtat av Champagne. Endast musten från den första pressningen, som går under namnet ”la cuvée”, används. Vinet jäser först till ett vanligt basvin och genomgår delvis malolaktisk jäsning. Det unga vinet blandas sedan med reservviner. 34 procent av reservvinerna lagras på gamla ekfat i ett solerasystem för att öka vinets komplexitet. Vinet får sedan vila i fyra år på jästfällningen, vilket är betydligt längre än minimikravet på tolv månader för årgångslös champagne. Efter detta är det dags för degorgering och omkorkning.

Resultatet är ett komplext och balanserat vin. Doften är oerhört elegant med finstämda toner av citrus, äpplen, havtorn, mandel och rökig mineralitet. Smaken är torr, mycket frisk, elegant stram och mineraldriven. Komplexa toner av citron, nyskalade äpplen, körsbärsblommor och kvitten samsas med spröda kex och nybakat bröd. Den långa och uppfriskande eftersmaken får oss att tänka på saltstänkta klippor.

Philipponnat Royale Réserve Non Dosé är utsökt på egen hand eller som kompanjon till lättare fisk- och skaldjursrätter, gärna av japanskt snitt. Vinet uttrycker sin fulla potential 6-18 månader efter degorgering och lämpar sig för lagring i flera år.

Läs mer om Philipponnat och deras sortiment här.

Philipponnat Royale Réserve Non Dosé | Nr: 90066 | 519 kr | 12,5 % vol. | 750 ml | Tillfälligt sortiment

För ytterligare information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta Carolina Lenngren, PR Manager Spring Wine & Spirits, carolina.lenngren@springwine.se, 0760193696.

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, Piccini, Gallo, Pasqua, Codorníu, Trapiche, Ogier, Boschendal, El Coto, Frescobaldi, McPherson, Smirnoff Ice, Planteray Rum, Tamnavulin, Dalmore och Jura. På restaurang representerar de även Diageo med varumärken som Baileys, Tanqueray, Johnnie Walker mfl.

Tillfälliga lanseringsfavoriter från kultproducenten Tahbilk2.7.2024 15:06:15 CEST | Pressmeddelande

Den 5 juli är det äntligen dags för Tahbilks årliga parlansering i tillfälligt sortiment. Då lanseras australiensarna Tahbilk Museum Marsanne 2017 och Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz 2020 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Det här är två av de bästa exemplen på att det inte bara är dyra viner som utvecklas fantastiskt med lagring. De strålande årgångarna är redan lagrade hos den kultförklarade producenten, men du kan naturligtvis spara dem ännu längre. Tahbilk Museum Marsanne, artikelnummer: 90105, 179 kr. Tahbilk Old Vines Shiraz, artikelnummer: 93995, 239 kr.

Nyhet från exklusiv terroirserie - Planteray Vintage Belize 200828.6.2024 13:59:46 CEST | Pressmeddelande

Nu lanseras en begränsad upplaga av Planteray Vintage Belize 2008 från exklusiva Terravera collection. Serien bjuder på en jorden runtresa där olika terroir utforskas för att se vad som gör varje romland unikt och det är nu dags för Belizes tropiker. Planteray Vintage Belize 2008 är den första som lanseras i Sverige under Plantations nya namn Planteray och den har givetvis genomgått den berömda dubbellagringen. Endast 369 flaskor släpps i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnummer: 84943, 1001 kr.

Gallo Family Vineyards Zinfandel lanseras i fast sortiment27.5.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu lanseras Gallo Family Vineyards Zinfandel i Systembolagets fasta sortiment. Vinet har en mjuk och mörkfruktig smak med rund fatkaraktär som gifter sig perfekt med saftiga hamburgare, grillat kött eller pizza. Familjeproducenten Gallo har varit verksamma i Kalifornien i över 90 år och är kända för sin innovationsförmåga. Gallo Family Vineyards Zinfandel kommer i en praktisk och hållbar pouch om 2 liter. Artikelnummer: 2159, 219 kr, 2000 ml.

Asiotus Vino Bianco Biologico Frizzante – Ekologisk burknyhet på hyllan23.5.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ekologiska Asiotus Vino Bianco Biologico Frizzante från norra Italien är en liten och naggande god nyhet som finns i Systembolagets sortiment från och med 1 juni. Asiotus är gjord på klassiska proseccodruvan glera och är lätt och fräsch i smaken med uppfriskande toner av gröna äpplen, päron, citrus och örtiga inslag. Perfekt som fördrink på egen hand eller till lättare tilltugg, skaldjur eller smakrik buffé. Det här är ett bubbel som är frizzante, vilket på svenska betyder pärlande, med mindre bubblor. Du hittar därför burken bland stilla vita viner, de uppfriskande bubblorna till trots. Artikelnummer: 2771, 39 kr.

Tahbilk The Tower Sangiovese - Nytt vin från kultförklarad producent22.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 juni lanseras nyheten Tahbilk The Tower Sangiovese i Systembolagets fasta sortiment. Vinet är en fantastisk introduktion till den kultförklarade producenten från Australien som kombinerar sin långa och anrika historia med moderna metoder. Tahbilk The Tower Sangiovese är ett välbalanserat, matvänligt och rödfruktigt vin som passar perfekt till pasta bolognese, pizza och lättare anrättningar på fläsk och lamm. Artikelnummer: 92347, 119 kr.