FIAT:s framtid avslöjad
- FIAT:s VD, Olivier Francois, avslöjar de nästa stegen i skapandet av varumärkets produktlinje.
- Alla nya modeller kommer att dela en gemensam global plattform, vilket gör dem tillgängliga för kunder över hela världen.
- FIAT kommer att erbjuda el-, hybrid- och förbränningsmotorer för att säkerställa maximal relevans för kunder oavsett var de bor i världen.
- Den första modellen i denna nya familj kommer att presenteras i juli 2024, följt av lanseringen av en ny modell varje år under de följande tre åren.
- Videon finns tillgänglig på den här länken.

I en ständigt föränderlig global mobilitetsmarknad finns de som drömmer om en bättre framtid och de som tar konkreta steg mot en mer hållbar och ansvarsfull morgondag. FIAT har bevisat att framtiden redan är här genom att presentera sin nya familj av Panda-inspirerade koncept.
Den första nya bilmodellen kommer att avslöjas i juli, följt av lanseringen av ett ny modell varje år fram till 2027. Den nya serien av modeller har utformats för att erövra världens gator och komplettera varumärkets utbud. Tack vare Stellantis-koncerneen har FIAT tillgång till en ny global plattform, där man har lagt till sin distinkta italienska kreativitet: en receptkombination av skönhet och enkla lösningar.
Det nya globala strategin tillkännagavs idag i en video - tillgänglig på den här länken - där Olivier Francois, FIAT: s VD och Stellantis Globala CMO, presenterar varumärkets kommande lanseringar från Italiens alldeles egna "Geneva", med hjälp av en ikonen Panda: modellen som har spelat en stor roll i hur vi upplever bilen i över fyrtio år. Denna symbol för italiensk kreativitet har inspirerat den nya familjen av koncept.
"FIAT är ett globalt varumärke med 1,3 miljoner bilar sålda förra året och en stark ledande ställning på många håll i världen. Vi är med i ett globalt spel och vårt nästa steg kommer att vara att gå från lokala produkter till ett globalt erbjudande som kan gynna alla våra kunder överallt i världen. Vi är glada att kunna dela med oss av denna glimt in i vår framtid; en mycket nära framtid faktiskt, eftersom den första bilen kommer att presenteras om 4 månader under varumärkets 125-årsjubileum. Den bilen kommer sedan att följas av 1 ny modell varje år ", säger Olivier Francois
De nya modellerna kommer att dela samma filosofi - Funktionalitet bör aldrig existera utan Glädje - och samma teknik - en enda global plattform där nya modeller kan tillverkas med lokal relevans. Oavsett var de nya modellerna skapas kan de produceras var som helst i världen och nå kunder överallt. Den unika plattformen kommer också att möjliggöra att de nästa FIAT-modellerna utrustas med felra typer av drivlinor (el, hybrid och förbränningsmotor). Dessutom kommer den nya familjen att använda sig av ett effektivt utnyttjande av utrymme tillsammans med hållbara material. Vardera modell kommer att vara unik med unika utseenden och djärva personligheter.
FIAT tar sig an utmaningen att producera mer hållbara och prisvärda bilar med sin "less is more" strategi, genom att ta bort överflödiga delar och minska material som krom, legeringar, läder och skum i säten; dessutom finns det ett förnyat fokus på aerodynamisk prestanda, som kan ses i fastback-konceptet, och på "modularitet".
City Car
Det första konceptet är den nya stadsbilen. Större än den nuvarande Panda, en slags "Mega-Panda", var dess design också inspirerats av varumärkets födelseplats: den ikoniska Lingotto-byggnaden i Turin med sitt berömda testbana på taket. FIAT:s designers inspirerades av några av Lingottos speciella drag när de skapade det nya designspråket: inklusive strukturell lätthet, utrymmeoptimering och ljusstyrka. Samtidigt gjorde den ovala formen på "La Pista 500"-banan avtryck på vissa aspekter av de nya modellernas interiörer: från instrumentbrädan till displayen och sätena.
Dessutom lägger FIAT särskild vikt vid användningen av hållbara material, inklusive återvunna plaster och bambutyger. Varumärket siktar också på att ta bort vissa hinder för en mer hållbar mobilitet, inklusive att göra inkoppling och urkoppling av laddenhet enklare med en "självrullande kabel". Den höga körpositionen och robusta designen gör denna stadsbil till den perfekta stadsbilen för kunder över hela världen. Men samtidigt erbjuder den rymlighet och mångsidighet för familjens helgturer och semestrar.
Pick-up
Pick-upen är det andra konceptet. FIAT är marknadsledare i Sydamerika och Strada pick-upen är den mest sålda fordonet på den brasilianska marknaden. Framåt är FIAT övertygade om att den här typen av fordon kan replikera sin framgång på en global nivå, även i Europa. FIAT:s nya pick-upkoncept sätter verkligen glädjen i funktionalitet och svarar på den globala återupptäckten av fritiden som ett värde för människor. Rolighet och praktikalitet är säkra att spridas över hela världen med den här modellen. Det här fordonet blandar konceptet av en pick-up med funktionaliteten hos en LCV och komforten hos en SUV i en storlek som är lämplig för urbana miljöer över hela världen. Denna pick-up är perfekt designad för att få ut det mesta av ens livsstil.
Fastback
En arvtagare till två av varumärkets största hits - Fiat Fastback i Brasilien och Fiat Tipo i Mellanöstern och Afrika - siktar den här fastbacken på att följa i deras fotspår och etablera sig på en global nivå i Latinamerika, Mellanöstern och Afrika, och även i Europa. Det här konceptet är gjort på samma modulära plattform och har en sportig känsla Fastbacken är bevis på att FIAT kan förbättra sitt hållbarhetsåtagande utan att ge upp prestanda: silhuettens dynamik och den riktigt aerodynamiska prestandan erbjuder lägre förbrukning och ytterligare modernitet och ungdomlighet än många SUV:ar.
SUV
Det fjärde konceptet är en rymlig familje-SUV, en sorts "Giga-Panda". I linje med FIAT:s roll som pionjär inom tillgänglig, innovativ och hållbar mobilitet är modellen ännu en bekräftelse på det speciella fokus varumärket lägger på familjetransportbehoven. FIAT:s SUV-koncept möter kundernas ultimata behov när det gäller säkerhet, mångsidighet och design, vilket ger rymlighet och robusthet till familjer över hela världen.
Camper
Det sista konceptet som presenteras är det ultimata allt-i-ett-fordonet, eftersom det har den nya Dolce Vita-stilen och återansluter människor till varandra och naturen. Det här konceptet hyllar "Fun-ctionality" av Panda från 80-talet och påminner om mångsidigheten hos en bil som var gjord för staden med funktionerna hos en SUV och själen hos en pålitlig följeslagare.
Kontakter
Simone LazzarinAstara Sweden / Communications & PR Manager
Tel:+46 76 177 62 39simone.lazzarin@astara.comBilder
Länkar
Om Astara: The Open Mobility Company
Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och Astara-plattformen. Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 50 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök: www.astara.com
Om Astara Northern Europe:
Astara Northern Europe är en del av den globala Astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar Astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar Astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det Astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.
Följ Astara Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden
Jeep® avslöjar sin Super Bowl-reklamfilm med Harrison Ford10.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Harrison Ford gör en överraskande medverkan i ny reklamfilm från ikoniska Jeep®. Reklamfilmen "Owner’s Manual" med Harrison Ford visades under Super Bowl 2025 Den två minuter långa filmen "Owner’s Manual" är regisserad av Oscarsnominerade James Mangold ("A Complete Unknown", "Ford v Ferrari", "Indiana Jones and the Dial of Destiny", "The Wolverine") och producerad av Minted Content i samarbete med Stellantis. Reklamfilmen tar inspiration från Stellantis egen legendariska strategi och följer traditionen från Chrysler-märkets Emmy®-belönade "Born of Fire" "Owner’s Manual", ett manifest för Jeep-ägare och påminner förare om att de har friheten att välja det som gör dem lyckliga Filmen innehåller även ett originalsoundtrack, "Go Anywhere", skrivet och framfört av Sony Music Publishing-artisten Nathaniel Murphy specifikt för Jeep-filmen.
Succéstart för nya Alfa Romeo Junior5.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Nya Junior överträffar försäljningsförväntningarna. Över 22 000 beställningar har lagts, varav 21% är av den elektriska versionen. Redan tillgänglig i Europa och Mellanöstern – snart lanseras Junior i Japan och Australien.
Italiensk elegans möter svensk musikglädje: Nya Fiat 600 Electric från 329.900 kr24.1.2025 15:06:57 CET | Pressmeddelande
Fiat Sverige presenterar nya priser för Fiat 600. Från 329.900 kr – samma pris oavsett drivlina. Genom partnerskapet med Melodifestivalturnén 2025 och kampanjen ”Dolce Vita För Alla” förenas italiensk elegans, hållbarhet och innovation med svensk musikglädje.
Cecilie Therese Pedersen utses till ny Country Director för Astara Sweden7.1.2025 10:04:35 CET | Pressmeddelande
Astara Sweden välkomnar Cecilie Therese Pedersen som ny Country Director. Med över 20 års erfarenhet inom fordonsindustrin, och en gedigen karriär på Nissan Motor Corporation, tar Cecilie med sig ett omfattande kunnande och en imponerande meritlista. I sin nya roll rapporterar Cecilie till Miska Tammelin, Managing Director för Astara Northern Europe. Cecilie har under de senaste fyra åren haft rollen som Country Director för Nissan Sverige, där hon lett genomgripande förändringar som inkluderar implementering av en ny agenturmodell, omstrukturering av återförsäljarnätverket, samt arbete med att stärka jämställdhet inom ledarskap och organisation. Hon har även varit drivande i förändringsarbeten på både europeisk och global nivå. Med sin breda internationella erfarenhet och sin förmåga att skapa starka team och hållbara strategier kommer Cecilie att bidra till att stärka Astaras position på den svenska marknaden och leda varumärkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat och Jeep mot nya framgångar.
Nya Junior - Årets Bil 2024 enligt Auto Motor & Sports läsare3.12.2024 10:15:00 CET | Pressmeddelande
Läsarna av Auto Motor & Sport Sverige har utsett nya Junior som Årets Bil 2024 Med 26% av rösterna tar Junior förstaplatsen före Renault 5 (12%) och Kia EV3 (10%) Nya Junior når svenska återförsäljare i december 2024
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum