Astara Sweden

FIAT:s framtid avslöjad

• FIAT:s VD, Olivier Francois, avslöjar de nästa stegen i skapandet av varumärkets produktlinje.
  • Alla nya modeller kommer att dela en gemensam global plattform, vilket gör dem tillgängliga för kunder över hela världen.
  • FIAT kommer att erbjuda el-, hybrid- och förbränningsmotorer för att säkerställa maximal relevans för kunder oavsett var de bor i världen.
  • Den första modellen i denna nya familj kommer att presenteras i juli 2024, följt av lanseringen av en ny modell varje år under de följande tre åren.
  • Videon finns tillgänglig på den här länken.

I en ständigt föränderlig global mobilitetsmarknad finns de som drömmer om en bättre framtid och de som tar konkreta steg mot en mer hållbar och ansvarsfull morgondag. FIAT har bevisat att framtiden redan är här genom att presentera sin nya familj av Panda-inspirerade koncept.

Den första nya bilmodellen kommer att avslöjas i juli, följt av lanseringen av ett ny modell varje år fram till 2027. Den nya serien av modeller har utformats för att erövra världens gator och komplettera varumärkets utbud. Tack vare Stellantis-koncerneen har FIAT tillgång till en ny global plattform, där man har lagt till sin distinkta italienska kreativitet: en receptkombination av skönhet och enkla lösningar.

Det nya globala strategin tillkännagavs idag i en video - tillgänglig på den här länken - där Olivier Francois, FIAT: s VD och Stellantis Globala CMO, presenterar varumärkets kommande lanseringar från Italiens alldeles egna "Geneva", med hjälp av en ikonen Panda: modellen som har spelat en stor roll i hur vi upplever bilen i över fyrtio år. Denna symbol för italiensk kreativitet har inspirerat den nya familjen av koncept.

"FIAT är ett globalt varumärke med 1,3 miljoner bilar sålda förra året och en stark ledande ställning på många håll i världen. Vi är med i ett globalt spel och vårt nästa steg kommer att vara att gå från lokala produkter till ett globalt erbjudande som kan gynna alla våra kunder överallt i världen. Vi är glada att kunna dela med oss av denna glimt in i vår framtid; en mycket nära framtid faktiskt, eftersom den första bilen kommer att presenteras om 4 månader under varumärkets 125-årsjubileum. Den bilen kommer sedan att följas av 1 ny modell varje år ", säger Olivier Francois

De nya modellerna kommer att dela samma filosofi - Funktionalitet bör aldrig existera utan Glädje - och samma teknik - en enda global plattform där nya modeller kan tillverkas med lokal relevans. Oavsett var de nya modellerna skapas kan de produceras var som helst i världen och nå kunder överallt. Den unika  plattformen kommer också att möjliggöra att de nästa FIAT-modellerna utrustas med felra typer av drivlinor (el, hybrid och förbränningsmotor). Dessutom kommer den nya familjen att använda sig av ett effektivt utnyttjande av utrymme tillsammans med hållbara material. Vardera modell kommer att vara unik med unika utseenden och djärva personligheter.

FIAT tar sig an utmaningen att producera mer hållbara och prisvärda bilar med sin "less is more" strategi, genom att ta bort överflödiga delar och minska material som krom, legeringar, läder och skum i säten; dessutom finns det ett förnyat fokus på aerodynamisk prestanda, som kan ses i fastback-konceptet, och på "modularitet".

City Car

Det första konceptet är den nya stadsbilen. Större än den nuvarande Panda, en slags "Mega-Panda", var dess design också inspirerats av varumärkets födelseplats: den ikoniska Lingotto-byggnaden i Turin med sitt berömda testbana på taket. FIAT:s designers inspirerades av några av Lingottos speciella drag när de skapade det nya designspråket: inklusive strukturell lätthet, utrymmeoptimering och ljusstyrka. Samtidigt gjorde den ovala formen på "La Pista 500"-banan avtryck på vissa aspekter av de nya modellernas interiörer: från instrumentbrädan till displayen och sätena.

Dessutom lägger FIAT särskild vikt vid användningen av hållbara material, inklusive återvunna plaster och bambutyger. Varumärket siktar också på att ta bort vissa hinder för en mer hållbar mobilitet, inklusive att göra inkoppling och urkoppling av laddenhet enklare med en "självrullande kabel". Den höga körpositionen och robusta designen gör denna stadsbil till den perfekta stadsbilen för kunder över hela världen. Men samtidigt erbjuder den rymlighet och mångsidighet för familjens helgturer och semestrar.

Pick-up

Pick-upen är det andra konceptet. FIAT är marknadsledare i Sydamerika och Strada pick-upen är den mest sålda fordonet på den brasilianska marknaden. Framåt är FIAT övertygade om att den här typen av fordon kan replikera sin framgång på en global nivå, även i Europa. FIAT:s nya pick-upkoncept sätter verkligen glädjen i funktionalitet och svarar på den globala återupptäckten av fritiden som ett värde för människor. Rolighet och praktikalitet är säkra att spridas över hela världen med den här modellen. Det här fordonet blandar konceptet av en pick-up med funktionaliteten hos en LCV och komforten hos en SUV i en storlek som är lämplig för urbana miljöer över hela världen. Denna pick-up är perfekt designad för att få ut det mesta av ens livsstil.

Fastback

En arvtagare till två av varumärkets största hits - Fiat Fastback i Brasilien och Fiat Tipo i Mellanöstern och Afrika - siktar den här fastbacken på att följa i deras fotspår och etablera sig på en global nivå i Latinamerika, Mellanöstern och Afrika, och även i Europa. Det här konceptet är gjort på samma modulära plattform och har en sportig känsla Fastbacken är bevis på att FIAT kan förbättra sitt hållbarhetsåtagande utan att ge upp prestanda: silhuettens dynamik och den riktigt aerodynamiska prestandan erbjuder lägre förbrukning och ytterligare modernitet och ungdomlighet än många SUV:ar.

SUV

Det fjärde konceptet är en rymlig familje-SUV, en sorts "Giga-Panda". I linje med FIAT:s roll som pionjär inom tillgänglig, innovativ och hållbar mobilitet är modellen ännu en bekräftelse på det speciella fokus varumärket lägger på familjetransportbehoven. FIAT:s SUV-koncept möter kundernas ultimata behov när det gäller säkerhet, mångsidighet och design, vilket ger rymlighet och robusthet till familjer över hela världen.

Camper

Det sista konceptet som presenteras är det ultimata allt-i-ett-fordonet, eftersom det har den nya Dolce Vita-stilen och återansluter människor till varandra och naturen. Det här konceptet hyllar "Fun-ctionality" av Panda från 80-talet och påminner om mångsidigheten hos en bil som var gjord för staden med funktionerna hos en SUV och själen hos en pålitlig följeslagare.

Om Astara: The Open Mobility Company

Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och Astara-plattformen. Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 50 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök: www.astara.com

Om Astara Northern Europe:

Astara Northern Europe är en del av den globala Astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar Astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar Astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det Astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.

Följ Astara Sweden

Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden

Officiell: Nya Alfa Romeo Milano - Sportighet i kompakt format.11.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Världspremiär för nya Alfa Romeo MILANO, en sportig kompakt modell, som återför Alfa Romeo till det största bilsegmentet i Europa.Nya MILANO erbjuds som "ELETTRICA" med 100% eldrift och två effektutföranden (156 hk och 240 hk) samt "IBRIDA" med hybriddrivlina (136 hk) med tillgänglig Q4-fyrhjulsdrift. Med ett nytt spännande designspråk, klassbäst kördynamik och avancerad teknik är nya MILANO redo att vinna en ny generation av Alfisti-entusiaster.

Säljstart för nya Fiat 600 - The Italian Upgrade6.3.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande

Nya Fiat 600 är varumärkets senaste modell som markerar återkomsten till B-segmentet. Erbjuds med två elektrifierade drivlinor; 100% eldrift (600e) med räckvidd upp till 406 km¹ eller med mild-hybridteknik (600 Hybrid). Nya Fiat 600 är "The Italian Upgrade" och uttrycker den italienska skönheten och livsstilen tack vare sin eleganta stil och funktioner som Color Therapy och sätesmassage. Nu beställningsbar till lanseringspris från 299.900 kr.