UR kraftsamlar mot desinformation med satsning på källkritik

UR lanserar en storsatsning på program och poddar om desinformation och källkritik under 2024. Satsningen på medie- och informationskunnighet ska stärka allmänhetens förmåga att kritiskt granska information i en tid av ökande hot och oro i samhället.

Allt fler svenskar tar del av nyheter via sociala medier – på plattformar där fakta och desinformation kan florera sida vid sida. I takt med att fler aktiviteter och diskussioner sker digitalt är mediekunnighet väsentligt för att både kunna navigera i vardagen och att själv kunna uttrycka sig genom att skapa innehåll i olika medier. För att möta de ökande behoven fokuserar UR under kommande år på program och poddar inom medie- och informationskunnighet och artificiell intelligens.

– Vi hoppas att vår satsning ska nå ut till en bred publik och bidra till en mer kunnig och kritisk allmänhet. Genom att ge människor verktyg för att kritiskt granska information kan vi stärka demokratin och motverka desinformationens negativa effekter, säger Margaretha Eriksson, programchef på UR.

Fokusområdet ”Medie- och informationskunnighet” täcker allt mellan digital säkerhet, källkritik och hur algoritmer fungerar, till folkbildning om redaktionella processer och artificiell intelligens. Satsningen innehåller flera olika program och poddar för tittare och lyssnare i alla åldrar.

– UR har en viktig roll i att stärka svenska folkets beredskap, motståndskraft och förmåga att värdera de budskap vi möts av i sociala medier och ute i samhället. Det arbetet måste börja tidigt, redan i skolan, men det är lika viktigt med källkritik i alla åldersgrupper, säger Margaretha Eriksson, programchef på UR.

Fokusområdet är särskilt efterfrågat av lärarkåren. Enligt en undersökning från Demoskop*, genomförd på uppdrag av UR, anser 83% av lärarna att det är givet att det bör ingå i UR:s uppdrag att stötta skolan i händelse av samhällskris. I sådana situationer ökar spridningen av desinformation, något som redan nu allt oftare hamnar i klassrummen och blir en utmaning för lärarna.

Här är några av programmen som lanseras inom ramen för satsningen på medie- och informationskunnighet:

Vem ska jag tro på? - En avslöjande serie om tillståndet i vårt svenska medieklimat. Programledaren Kodjo Akolor tar sig i varje avsnitt an en ett fall som kan belysa företeelser och viktiga frågor som berör oss som bor i landet, allt från desinformation och konspiration till spinndoktorer och dolda reklambudskap.

Seniorsurfarna återträffen - Ett program för äldre som fokuserar på digitaliseringen och att minska den digitala utanförskapen. Tillsammans med namnkunniga medverkande som Marianne Mörck, Claes Malmberg och Ewa Fröling gör seniorsurfarna comeback och reflekterar över vad de lärt sig sen sist – hur långt har de kommit i sina digitala färdigheter?

Jakten på förstasidan – Komikerna Emma Molin och Eric Stern reser runt i Sverige med målet att hitta nyheten som hamnar på lokaltidningars förstasida. Via deras strävan och misstag lär vi oss om publicistikens villkor och den redaktionella processen.

Fabriken – Programledaren Soraya Hashim guidar lyssnarna kring det senaste inom svensk media tillsammans med kunniga gäster. I podden hittas nya vinklar på aktuella ämnen som Soraya och hennes gäster speglar och fördjupar sig kring.

Algoritmen - En podd för gymnasiet om det som driver våra online-liv.

Lilla Aktuellt Skola - Nyheter för barn och unga. Programmet tar upp veckans viktigaste händelser och vänder sig primärt till elever på mellanstadiet med ett extra fokus på källkritik.

Alltid söka sanningen - En programserie för mellanstadiet om att genomskåda och förstå desinformation och påverkanskampanjer. I programmet följer vi den fiktiva föreningen Alltid Söka Sanningen:s arbete med att skapa program om allt mellan zombiepandemier och UFO-invasioner. Föreningens ordförande, Kjelle, ställer stora krav på medlemmarnas källkritik.

Intervjuer och kommentarer gällande UR:s satsning på medie- och informationskunnighet erbjuds löpande. Välkommen med er intervjuförfrågan!

*UR:s årsmätning genomfördes av Demoskop mellan den 16 november – 17 december 2023 och innefattar 1430 telefonintervjuer med svenska lärare.

Margaretha Eriksson