Frukostseminarium: Duktiga kvinnor har inte ADHD

Flickor och kvinnor får i snitt en adhd-diagnos fyra år senare än pojkar och män. Vad får det för konsekvenser för individen och samhället i stort? Välkomna till Samhalls frukostseminarium med psykiatrikern och forskaren Lotta Borg Skoglund.

Lotta Borg Skoglund

Länge uppfattades adhd som en funktionsnedsättning som framför allt pojkar och män hade. För kvinnor har den senare diagnosticeringen lett det till negativa konsekvenser så som högre grad av psykisk ohälsa, mer mediciner och fler vårdtillfällen.

Välkomna till ett seminarium med Lotta Borg Skoglund, psykiatriker, forskare och författare som satt ljuset på ojämställdheten inom psykiatrin och dess konsekvenser. Efter föreläsningen med Lotta Borg Skoglund följer ett samtal om hur arbetslivet kan bli mer tillgängligt för alla.

Tid: 5 mars 2024 8.00-8.45 (frukost serveras från 07.30)

Plats: Hammarbybacken 31, Stockholm, vån 10.

Anmälan: Du som journalist kan anmäla dig till seminariet genom att kontakta Samhalls kommunikationschef Helena Salomonson, helena.salomonson@samhall.se

Kontakt: Samhalls presstjänst, press@samhall.se, 010-251 89 00

Samhalls viktigaste uppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag. Företaget har över 25 000 medarbetare i hela landet och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighetsskötsel till logistik, tillverkning och omsorg. Samhall ägs av svenska staten och genom åren har omkring 200 000 personer fått jobb inom, och genom, bolaget.