Lidl Sverige

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt

Dela

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Med Matriket manifesterar Lidl Sverige betydelsen av svenskproducerad mat och bidrar till att öka Sveriges självförsörjningsgrad. I bild: Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl, och Tina Stugemo, VD för Svenskmärkning.
Med Matriket manifesterar Lidl Sverige betydelsen av svenskproducerad mat och bidrar till att öka Sveriges självförsörjningsgrad. I bild: Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl, och Tina Stugemo, VD för Svenskmärkning.

Med lanseringen av Matriket bidrar Lidl till att öka efterfrågan på svensk mat och dryck, vilket bidrar till att svensk produktion ökar. Det långsiktiga och nära samarbete som livsmedelskedjan har med ett 30-tal svenska matproducenter innebär att Matriket ökar självförsörjningsgraden i Sverige, och tryggar jobb inom den svenska livsmedelsindustrin.

– När vi lanserade Matriket var ambitionen att göra det enklare för våra kunder att hitta god och prisvärd mat från Sverige. Det lyckas vi med. Matriket bidrar även till att skapa långsiktiga förutsättningar för våra svenska matproducenter, och på sikt kan Matriket bidra till att öka den svenska matexporten. Med Matriket vill vi manifestera en bättre framtid för svenska livsmedelsproducenter och öka intresset för svensk mat i vardagen, säger Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl.

Alla produkter som ingår i Matriket är Från Sverige-märkta. Lidl Sverige utvecklar och utökar sortimentet löpande med siktet inställt på över 250 produkter. Det exakta antalet Matriket-produkter i butik varierar beroende på storlek av butik, kampanjvaror eller säsong. Under mars sänker livsmedelskedjan priset på samtliga Matriket-produkter med minst 20 procent.

– Sverige behöver en stark och bred livsmedelsproduktion. Med varumärket Matriket har Lidl gjort det enkelt för kunderna att hitta prisvärd mat och dryck som lever upp till ursprungsmärkningen Från Sveriges kriterier, där varan är odlad, född och uppfödd i Sverige, men också förädlad, förpackad och kontrollerad här. Genom Matriket visar Lidl att det finns en stark efterfrågan av svenskproducerade livsmedel även under ekonomiskt tuffa tider, säger Tina Stugemo, VD för Svenskmärkning.

Enligt en undersökning från YouGov har de svenska hushållen på kort tid stiftat bekantskap med ett nytt varumärke, då hela 33 procent av befolkningen svarar att de har kännedom om Matriket som varumärke.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Med Matriket manifesterar Lidl Sverige betydelsen av svenskproducerad mat och bidrar till att öka Sveriges självförsörjningsgrad. I bild: Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl, och Tina Stugemo, VD för Svenskmärkning.
Med Matriket manifesterar Lidl Sverige betydelsen av svenskproducerad mat och bidrar till att öka Sveriges självförsörjningsgrad. I bild: Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl, och Tina Stugemo, VD för Svenskmärkning.
Ladda ned bild

Dokument

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye