Kransnedläggning vid Olof Palmes grav

Onsdagen den 28 februari är det 38 år sedan Socialdemokraternas tidigare partiordförande och statsminister Olof Palme mördades på öppen gata i Stockholm. Till minne av Olof Palme lägger partiordförande Magdalena Andersson och partisekreteraren Tobias Baudin en krans på hans grav.

Utöver partiordförande och partisekreteraren medverkar också Anders Ygeman och Catharina Piazzolla från Socialdemokraterna i Stockholm samt SSU:s förbundssekreterare Diyar Cicek.

Datum:
 Onsdag 28 februari 2024

Tid: 10.00

Plats: Adolf Fredriks kyrkogård, Holländargatan 16, Stockholm

Presskontakt;

Ebba Thörn-Kock, pressekreterare hos Magdalena Andersson
ebba.thorn-kock@socialdemokraterna.se

Mattias Hagenström, pressekreterare hos Tobias Baudin
mattias.hagenstrom@socialdemokraterna.se

Ny riktning för Sverige - svenska ska vara huvudspråk i skolan26.6.2024 15:17:37 CEST | Pressmeddelande

Svenska ska vara huvudspråk i skolan. Därför föreslår Socialdemokraterna att minimikravet på andelen undervisning som ska vara på svenska i grundskolan höjs till minst 75 procent. Gräddfiler med obehöriga lärare på engelska skolor ska tas bort och svenska ska användas vid betygsättning och annan myndighetsutövning. Att svenska ska vara huvudspråk bör också vara grundregel i en obligatorisk gymnasieskola.