Förhandlingen om Centrumbostäders nya hyror är klar

Hyresförhandlingen mellan Centrumbostäder i Skara och Hyresgästföreningen resulterade i ett avtal som sträcker sig över två år och berör 603 hushåll. Den 1 april stiger hyrorna med 4,77 procent i snitt och i april 2025 med ytterligare 4,69 procent i snitt.

Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen
Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen Inga restriktioner Hyresgästföreningen

När förhandlingarna startade stod parterna långt ifrån varandra. Kommunägda Tibrobyggen presenterade ett historiskt högt krav på 7,95 procent. Bolaget hänvisade till ökade kostnader för räntor kommunala taxor, fastighetsförvaltning och underhåll. Hyresgästföreningen, som i förhandlingen representerade de 603 hyreshushållen, ansåg att kravet var oskäligt högt. Efter hårda förhandlingar har nu parterna lyckats få till en överenskommelse som sträcker sig över två år.

Överenskommelsen innebär att Centrumbostäders hyror i snitt ökar med 4,77 procent i år och 4,69 procent nästa år. För hushållen varierar dock höjningen beroende på vilken fastighet man bor i.

– Det var stora utmaningar i förhandlingarna eftersom både bostadsbolaget och hyresgästerna har ökade kostnader. Genom ett tvåårsavtal kan bolaget hantera sina ökade kostnader samtidigt som det blir en trygghet för hyresgästerna att redan nu veta vad höjningarna blir, förklarar Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen.

– Vi vet att det blir tufft för många som redan kämpar med sin ekonomi. Men jag är trygg med att vi inte gått med på en högre höjning än vad som var nödvändigt, säger Stefan Lindborg.

Efter förhandling stannar höjningen för en tvåa på 60 kvadrat på omkring 287 kronor i år vilket kan jämföras med bolagets krav på 486 kronor.