Första beskedet från skiljeman om hyreshöjning för 2024

Särskild skiljeman har nu kommit med den första rekommendationen om hyreshöjning för 2024. Den innehåller en hyreshöjning på 5,3 procent från 1 april för runt 25 000 hushåll som bor i Göteborg.

Sofi Bringsoniou, förhandlingschef Hyresgästföreningen region Västra Sverige.
Sofi Bringsoniou, förhandlingschef Hyresgästföreningen region Västra Sverige. Foto: Emelie Asplund Inga restriktioner

I december avbröt Fastighetsägarna GFR, som är ombud för flera privata fastighetsägare i Göteborg, förhandlingarna med Hyresgästföreningen för att i stället vända sig till den oberoende tvistelösningen i hyresnämnden.

I måndags kom skiljemannen med sin rekommendation om att hyrorna ska höjas med 5,3 procent från 1 april 2024.

– Det är en hög hyreshöjning som kommer bli tuff för många hyresgäster. Samtidigt är det bra att det nu kommit ett besked så att hyresgästerna inte behöver sväva i ovisshet och det är positivt att det är långt från de 12 procent som Fastighetsägarna GFR yrkade på, säger Sofi Bringsoniou, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Rekommendationen från särskild skiljeman är den första för 2024 års hyresförhandlingar och den första i Västra Götalands län sedan tvistelösningen infördes.

­– Fastighetsägarna GFR låste sig tidigt fast vid ett skyhögt yrkande och visade ingen vilja att komma överens lokalt utan tog första chansen att gå till särskild skiljeman.  Det tycker vi är beklagligt. Vi hade mycket hellre sett att hyresförhandlingarna lösts ut vid förhandlingsbordet, säger Sofi Bringsoniou.

Fakta om särskild skiljeman:

När Hyresgästföreningen och de kommunala bostadsbolagen inte kommer överens i de årliga hyresförhandlingarna har tvisten kunnat avgöras av Hyresmarknadskommittén, HMK, där företrädare för de båda parterna ingår. Första januari 2023 infördes en ny lag som innebär att även privatvärdar får ett oberoende tvistlösningsorgan där hyrestvister kan lösas. Modellen innebär att en part kan ansöka om att en särskild skiljeman ska avgöra hur mycket hyran ska höjas. Detta kan göras tidigast tre månader och senast fyra månader efter påbörjad förhandling. Tvisten ska avgöras senast sex veckor efter att hyresnämnden utsett skiljeman. I sin bedömning av hur mycket hyran ska höjas ska skiljemannen ta hänsyn till den ekonomiska utvecklingen på orten.

Skiljemannen avgör tvisten genom att ge en skriftlig rekommendation om hur mycket hyran ska höjas – parterna ska sedan ingå en förhandlingsöverenskommelse inom två veckor och höja hyran enligt rekommendationen. Men värt att komma ihåg är att parterna alltid är fria att komma överens lokalt även efter en dom om parterna är eniga om det.