Astara Sweden

FIAT introducerar nya "Pandina"

• FIAT introducerar nya Fiat Pandina - en specialserie av ikoniska Panda
  • Nya Fiat Pandina är den mest teknologiska och säkraste Panda någonsin.
  • Fiat Panda kommer att fortsätta att produceras i den italienska fabriken i Pomigliano d'Arco åtminstone fram till år 2027.
Fiat Pandina

Idag presenterar FIAT den nya specialserien Fiat Pandina. Presentationsdatumet den 29 februari är en hyllning till den historiska lanseringen av den första generationen Panda år 1980. Presskonferensen, som sändes på YouTube, hölls av Olivier Francois, FIAT:s VD och Global Stellantis CMO, på Giambattista Vico-fabriken i Pomigliano d'Arco, i södra Italien, där bilen har producerats sedan 2011.

Olivier Francois, FIAT:s verkställande direktör och Global Chief Marketing Officer på Stellantis, kommenterade: "Nya Fiat Pandina är en hyllning till det kärleksförhållande italienarna har till Panda. Faktum är att "Pandina" faktiskt är smeknamnet som människor i detta land alltid har gett bilen. Jag är stolt över att presentera denna specialserie på den dag när jag också kan meddela att Panda kommer att fortsätta att produceras i Pomigliano d'Arco åtminstone fram till år 2027. Kärlekshistorien mellan Panda och Italien kommer att fortsätta i flera år till, tack vare de nya investeringarna som har gjort den till den mest teknologiska och säkraste någonsin. Jag har också en annan anledning att fira Panda idag: faktum är att vi har beslutat att öka produktionen med 20% för att möta kundens efterfrågan i Italien och Europa. Panda fortsätter att vara marknadsledare i detta land och segmentledare i Europa: och den är också den enda hybriden i A-segmetet inom koncernen."

Med en lång och glädjefylld historia har ikoniska Fiat Panda lett marknaden både i Italien och Europa i fyrtiofyra år, med över 8 miljoner sålda bilar. Nya Pandina är den sociala bilen par excellence, med sina unika drag: enkelhet, kreativitet och funktionalitet.En hyllning till människors kärlek till denna lilla dagliga partner.

Standardutrustningen inkluderar nya ADAS-funktioner som är utformade för att hjälpa föraren både i och utanför staden: Kollisionvarningsystem med autonom nödbroms, Lane Keeping Assist och Drowsy Driver Detection för att varna föraren när hen är trött. Trafikskyltsigenkänning ingår också, vilket upptäcker och identifierar trafikskyltar genom att visa dem på den nya digitala 7-tums instrumentklustret.

Ur ett designperspektiv presenterar den en ny ratt, ny vitmålad instrumentpanel, nya säten med "Pandina" monogram och Seaqual-garn som innehåller ett hållbart, fullt spårbart råmaterial som är tillverkat av marint skräp.

Exteriören är förskönad med lekfulla detaljer som små panda ansikten på hjulkåpan och gula spegelkåpor.

Utöver de redan befintliga färgerna - Gelato White, Cinema Black, Passione Red och Italia Blue - erbjuder Pandina den nya Positano Yellow och nya tvåfärgade lacken med kontrasterande svart tak.

Nya Pandina kommer att finnas tillgänglig från och med sommaren i de största europeiska länderna.Idagläget kommer Fiat Pandina inte att erbjudas på den svenska marknaden.

Om Astara: The Open Mobility Company

Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och Astara-plattformen. Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 50 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök: www.astara.com

Om Astara Northern Europe:

Astara Northern Europe är en del av den globala Astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar Astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar Astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det Astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.

Följ Astara Sweden

Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden

Officiell: Nya Alfa Romeo Milano - Sportighet i kompakt format.11.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Världspremiär för nya Alfa Romeo MILANO, en sportig kompakt modell, som återför Alfa Romeo till det största bilsegmentet i Europa.Nya MILANO erbjuds som "ELETTRICA" med 100% eldrift och två effektutföranden (156 hk och 240 hk) samt "IBRIDA" med hybriddrivlina (136 hk) med tillgänglig Q4-fyrhjulsdrift. Med ett nytt spännande designspråk, klassbäst kördynamik och avancerad teknik är nya MILANO redo att vinna en ny generation av Alfisti-entusiaster.

Säljstart för nya Fiat 600 - The Italian Upgrade6.3.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande

Nya Fiat 600 är varumärkets senaste modell som markerar återkomsten till B-segmentet. Erbjuds med två elektrifierade drivlinor; 100% eldrift (600e) med räckvidd upp till 406 km¹ eller med mild-hybridteknik (600 Hybrid). Nya Fiat 600 är "The Italian Upgrade" och uttrycker den italienska skönheten och livsstilen tack vare sin eleganta stil och funktioner som Color Therapy och sätesmassage. Nu beställningsbar till lanseringspris från 299.900 kr.